Contacteer stad Antwerpen

Victoriano Moreno
Basketbaldoel

NIEUW in 2025: ondersteuningsreglement voor investeringskosten verenigingen

Het district Borgerhout zet in 2025 in op het ondersteunen van haar verenigingen met infrastructurele werken en aankoop van duurzame materialen. Hiervoor werd een ondersteuningsreglement in het leven geroepen waarvan de verenigingen in 2025 gebruik kunnen maken. In dat jaar vervangt deze ondersteuning voor investeringen de projecttoelagen eenmalig.

Wat?

Een financiële ondersteuning voor de aankoop van duurzame materialen en/of infrastructurele werken uit te voeren. In het reglement vind je onder andere de voorwaarden om in aanmerking te komen. Lees dit grondig door voor je een subsidie aanvraagt.

Investeringskosten 

  • Duurzame werken aan de infrastructuur van de vereniging (vb. dakwerken, verwarmingsketel, herstelling raam, ...).
  • Werken in kader van het functioneel beveiligen van een verenigingslokaal.
  • Aankoop van duurzaam materiaal gerelateerd aan de werking van de vereniging (levensduur van minimum 1 jaar).
  • Elke uitgave moet uiteraard duidelijk gerelateerd zijn aan de basiswerking van de vereniging.
  • Deze ondersteuning van het district is cumuleerbaar met andere subsidies, bv. van de stad Antwerpen.

Geen exploitatiekosten

Onderhoudskosten of kleine werkingsuitgaven vallen niet onder het reglement (vb. papier, verf, ...). Bij twijfel beslist het district of de uitgave een investering of exploitatiekost is.

Doe bij twijfel dus best vooraf navraag of iets in aanmerking komt, alvorens de kosten te maken!

Voor wie?

Alle Borgerhoutse verenigingen die recht hebben op een verenigingsondersteuning.

Wanneer aanvragen?

Er zijn twee aanvraagdeadlines: 

  • 15 maart 2025
  • 15 september 2025

Dit reglement is eenmalig in het kalenderjaar 2025.

Hoe aanvragen? 

De aanvraag van deze ondersteuning gebeurt digitaal via de verenigingendatabank (Fenix).

Afhankelijk van uw vereniging, gaat u naar de databank via een andere website:

Reglement:

Subsidiebedrag

Minimum 250 euro – maximum 5.000 euro.

Het district betaalt tot 80% van de ingediende kosten met een maximum van 5.000 euro. Als vereniging betaal je dus sowieso minstens 20% van de investeringskost (vb. goedgekeurde factuur van 6.250 euro geeft recht op 5.000  euro ondersteuning).

Hulp nodig? 

Heb je vragen? Twijfel je of iets in aanmerking komt? Aarzel niet om ons te contacteren via volgende gegevens: