Contacteer stad Antwerpen

Sigrid Spinnox
Loket AntwerpenVictoriano Moreno

Antwerpse loketten langer open vanaf 1 april

 
Veel Antwerpenaren moeten in 2025 en 2026 hun identiteitskaart laten vernieuwen. De stad voorziet daarom langere openingsuren en extra personeel bij de loketten.

Sinds 2014 heeft elke Belg vanaf 12 jaar een identiteitskaart (eID) die 10 jaar geldig is. Voor de meerderheid van de inwoners van de stad Antwerpen betekent dit dat ze in de loop van 2025 en 2026 een oproepingsbrief in de bus zullen ontvangen voor de vernieuwing van hun identiteitskaart. Daarvoor moeten ze twee keer op afspraak langskomen: voor de aanvraag en voor de activatie van de kaart. Dit zal voor extra drukte zorgen bij de Antwerpse stadsloketten.

Extra personeel en uitbreiding openingsuren

Om de loketwerking vlot te laten verlopen, zet stad Antwerpen extra medewerkers in. Vanaf 1 april breiden daarnaast ook de openingsuren van de regioloketten Antwerpen, Deurne, Merksem en Wilrijk uit. Vanaf dan zijn de regioloketten op maandag open van 8 tot 17 uur. Op dinsdag en donderdag kunnen inwoners er voor de vernieuwing van hun identiteitskaart terecht van 8 tot 20 uur.

Maak tijdig een afspraak

Om iedereen tijdig een nieuwe identiteitskaart te kunnen bezorgen, raadt de stad aan om niet te wachten tot de vervaldatum van de identiteitskaart om een afspraak te maken. 

Afspraken kunnen tot 45 dagen vooraf gemaakt worden. Dit kan eenvoudig en snel digitaal via: 

Wie digitaal geen afspraak kan maken, kan terecht bij de stedelijke infolijn voor hulp. Deze is elke werkdag bereikbaar van 9 tot 17 uur op het nummer 03 221 13 33.