Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Sigrid Spinnox
Zomer in AntwerpenDries Luyten

Tips om je te beschermen tegen de hitte

De volgende dagen stijgt het kwik tot boven de 35 graden. Hitte kan leiden tot gezondheidsklachten. Bovendien zijn sommige mensen gevoeliger voor de warmte. Hieronder vind je tips om jezelf en anderen te beschermen.

Wie moet zich zeker beschermen?

  • Baby’s, peuters en kleuters
  • Ouderen
  • Chronisch zieken
  • Personen met een langdurige blootstelling
  • Personen die langdurige of zware fysieke inspanningen leveren
  • Personen met COVID-19. Besmette personen zijn extra kwetsbaar bij warm weer. 

Hoe bescherm je je tegen de hitte?

Drink voldoende

  • Drink regelmatig, en vóór je dorst hebt.
  • ​Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust.
  • Neem een flesje water mee in je wagen of als je het openbaar vervoer gebruikt.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Alcohol doet je lichaam meer vocht uitscheiden. Gesuikerde dranken worden minder snel opgenomen door het lichaam.

 Hou het koel

  • Blijf binnen, en hou de zon buiten.
  • Blijf in de schaduw, zeker tussen 12 en 16 uur, de warmste uren van de dag.
  • Neem een verfrissende douche. 
  • Draag dunne kleding in lichte kleuren, smeer zonnecrème en bescherm je hoofd tegen de zon.

 Doe het rustig aan

  • Beperk lichamelijke inspanningen tussen 12 en 22 uur. 
  • Verplaats je activiteiten naar een (koele) binnenruimte.
  • Rust regelmatig.

Let op elkaar

Let op oudere familieleden, alleenstaande zieken, buren of kennissen. Bel regelmatig of ga indien mogelijk langs. Ben je een bepaalde periode afwezig? Neem dan voorzorgsmaatregelen: 

  • Informeer iemand van je afwezigheid (bv. buren, familieleden, arts of thuisverpleger) en vraag mensen uit je omgeving om je eventuele taken over te nemen.
  • Neemt de persoon medicatie, zorg er dan voor dat die in voldoende hoeveelheid aanwezig en gemakkelijk bereikbaar is. 
  • Noteer alle belangrijke informatie (in het geval deze toch dringend zou moeten worden opgenomen in een instelling) en leg die op een duidelijk zichtbare plaats (of geef ze aan iemand die beschikbaar is).
  • Maak een lijst met de belangrijke telefoonnummers en plaats een telefoon in de nabijheid. 
  • Geef een reservesleutel aan een vertrouwenspersoon: zo kan er steeds iemand binnen in geval van nood.
  • Bel regelmatig op een afgesproken tijdstip: dat stelt de persoon die je verzorgt gerust.

 Nog meer tips

  • Eet licht verteerbare voeding. Als je een zware maaltijd moet verteren zal je lichaamstemperatuur extra stijgen. Bewaar het voedsel koel om bederven tegen te gaan. 
  • Neem je geneesmiddelen? Informeer dan bij je arts of apotheker of die een negatief effect kunnen hebben op je gezondheid gedurende een hitteperiode, en of de dosis aangepast moet worden. 
  • Volg het weerbericht en de aanbevelingen van de overheid.
  • Laat kinderen of huisdieren nooit achter in een geparkeerde auto, ook niet voor een paar minuten. Door de zon stijgt de temperatuur erg snel, zelfs met een open raam.

Opvang dienstencentra

Is het onmogelijk om in je huis te blijven door de hitte? De dienstencentra van Zorgbedrijf Antwerpen kunnen tijdelijk opvang bieden. Vind hier een dienstencentrum in je buurt.

Meer info

Kijk op www.warmedagen.be

Verwante info: