Contacteer stad Antwerpen

Jonathan Ramael

Maak Ekeren Mee - idee | tram

Voor en tijdens de Maak Ekeren Mee-sessies in het najaar van 2019 kregen we meer dan 400 ideeën van Ekerenaars binnen. Het bestuur ging aan de slag met alle ideeën. In dit artikel gaan we dieper in op de ideeën en vragen rond het al dan niet doortrekken van een tramlijn tot in Ekeren.

Jullie ideeën

Verschillende Ekerenaars stuurden een idee in rond het al dan niet doortrekken van een tram tot in Ekeren of door Ekeren. Sommigen zijn voor, anderen zijn dan weer tegen.

Wat hebben we ermee gedaan?

Het Vlaams gewest heeft al een tijd geleden beslist om de tram niet door Ekeren te laten rijden. De keuze is gemaakt om van de Park & Ride Havana een verzamelplaats te maken voor het openbaar vervoer met eveneens grote capaciteit om 1 700 auto’s en 440 fietsen te kunnen stallen. De fietsenstalling is al een tijdje klaar. De opening van het parkeergebouw is gepland voor voorjaar 2021.

De locatie hiervoor is ideaal. Er was niet alleen voldoende ruimte om alles te kunnen aanleggen, er is ook een vlotte bereikbaarheid vanaf A12 en E19. Zo wordt de P&R Havana een echte ‘mobiliteitshub’. Alle bussen die door Ekeren rijden (behalve lijn 33), hebben een stopplaats aan de P&R, voor sommige lijnen is het hun terminus (eindhalte).

Ekeren heeft ook 2 treinstations en zo een rechtstreekse link met het centrum van Antwerpen via het spoor.

Resultaat

Er komt geen tram in of door Ekeren. Er komt wel een grote 'mobiliteitshub' net buiten Ekeren op P&R Havana. Die locatie is daarvoor veel beter geschikt dan eender welke locatie in Ekeren.
Het district focust zich op een vlotte verbinding tussen Ekeren en de P&R. Zo werd de fietsinfrastructuur aan beide kanten van de Ekersesteenweg vernieuwd zodat fietsers vlot en veilig vanuit Ekeren tot aan de P&R kunnen rijden om daar over te stappen op tramlijn 1 en 6. Ook het fietspad langs de A12 zal verder worden doorgetrokken. Het district heeft verder ook reeds geadviseerd om lijn 33 tot aan de P&R te laten rijden.