Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Nieuwe Bist, deel tussen Korte Bist en Kapelsesteenwegdistrict Ekeren

Bist verkeersveilige woonstraat

In 2018 en 2019 werd Bist volledig opnieuw aangelegd. Het project was een samenwerking tussen het district Ekeren en Aquafin.

Het dubbelrichtingsfietspad in Bist werd volledig vernieuwd volgens de huidige normen. Enkel in het laatste deel tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg is er gekozen voor gemengd verkeer ten voordele van parkeerplaatsen. Dit was de expliciete keuze van de bewoners. Er is immers te weinig plaats om hier zowel een parkeerstrook als een dubbelrichtingsfietspad te voorzien. De 'restruimte' werd bij het voetpad gevoegd dat daardoor een pak breder is dan in andere straten.

Alle kruispunten werden verhoogd aangelegd. Waar de kruispunten verder uit elkaar liggen, werd er ook een buskussen aangebracht om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer toch laag te houden. Waar mogelijk kwamen er extra bomen.

Zoals eerder werd beslist, is enkelrichtingverkeer richting Kapelsesteenweg ingevoerd vanaf de Isabellalei.

De rijbaan werd smaller, geschikt voor gemengd verkeer in een woonstraat in zone 30. De straat is nog steeds ruim breed genoeg om met 2 moderne wagens elkaar te kruisen aan een snelheid van 30 km/u.

Aquafin zorgde voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel met afvoer van regenwater richting park Hof De Bist waar het water kan insijpelen in de ondergrond. Als meer regen valt dan het park aan kan, wordt dit afgevoerd via de nieuwe riolering die aansluit op de gescheiden riolering in de Veltwijcklaan en Onze-Lieve-Vrouwstraat.

Hoofdweg brandweer

Bist is een woonstraat maar voor de brandweer is het een hoofdweg om snel ter plaatse te raken bij interventies. Dat heeft zijn effect gehad op het ontwerp van de straat. De brandweer heeft immers een vrije zone nodig van 6m breed.

Tussen fietspad en rijbaan kan er daardoor geen haag geplant worden. En ook in het deel tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg kunnen we hierdoor in het brede voetpad geen extra groen voorzien.

De verkeersplateaus zijn makkelijker op te rijden in de rijrichting van Bist dan via de zijstraten. Dat komt omdat de brandweer hier met hogere snelheid moet kunnen over rijden.

Kleine aanpassingen

Na de oplevering van de straat bleek dat een aantal weggebruikers zich niet hield aan verschillende verkeersregels. Het district zal dan ook nog kleine aanpassingen laten uitvoeren:

  • plaatsen van paaltjes in de schrikstrook tussen fietspad en rijbaan in overleg met de brandweer;
  • een verduidelijking van de regeling voor fietsers in het gedeelte tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg (details worden nog verder bekeken en uitgewerkt);
  • plaatsen zitbanken.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de werken in je buurt?

Meer info

Contacteer het wijkoverleg Ekeren op 03 338 29 07 of via wijkoverleg.ekeren@antwerpen.be.