Nieuwe spoorbrug Statiestraat
Vanaf februari 2022 vernieuwt Infrabel de spoorbrug over de Statiestraat. De nieuwe brug komt op exact dezelfde plaats. Tijdens de eerste fase wordt een omleidingsspoor aangelegd zodat het treinverkeer mogelijk blijft tijdens de werken.
De oude brug zit op het einde van zijn levensduur en moet vervangen worden. Het gaat hier om een zogenaamde één op één vervanging: de nieuwe brug komt op exact dezelfde plaats als de oude. De brug is onderdeel van een belangrijke goederenspoorlijn van en naar de haven van Antwerpen. De werken zullen bijna vier jaar duren. In totaal gaat het om een investering van ruim 13 miljoen in het teken van de modal shift. Deze shift mikt op meer goederen per spoor en minder vrachtwagens over de weg.
Vier jaar gefaseerd werken
In deze vernieuwingswerf zijn twee strategische spoorlijnen betrokken (L27A en L12). Deze lijnen mogen nooit gelijktijdig afgesloten zijn. Om de hinder voor het treinverkeer zo veel mogelijk te beperken, worden de werken gefaseerd uitgevoerd.
- Vanaf februari 2022: werfinrichting en de eerste voorbereidende werken + aanleggen van omleidingsspoor. Via dit omleidingsspoor kunnen de treinen dan altijd vlot de haven blijven bereiken tijdens de werkzaamheden;
- Vanaf november 2023: afbreken huidige brug;
- Vanaf mei 2024: bouwen nieuwe brug;
- Einde zomer 2025: ingebruikname nieuwe brug.
Planning onder voorbehoud van gunstige omstandigheden.
Veilige, kwalitatieve en geluidsarme spoorbrug
De nieuwe spoorbrug heeft verschillende voordelen. In vergelijking met zijn voorganger zal die minder geluid produceren. De bestaande brug is van staal en dat veroorzaakt best wel wat geluidshinder wanneer treinen erover rijden. De nieuwe brug is uit beton en dat materiaal is geluidsarmer dan staal. Bovendien worden er ook transparante geluidsschermen geplaatst. De huidige brug heeft die niet. Daarnaast zal het spoor op de toekomstige brug ook uitgerust zijn met de nieuwe generatie van railpads. Dat zijn speciale rubberen matjes tussen dwarsligger en spoor die de geluidshinder, veroorzaakt door het treinverkeer, met gemiddeld 3 decibel verminderen. Deze innovatie werd in huis bij Infrabel ontwikkeld.
Hinder voor buurtbewoners en treinverkeer zoveel mogelijk beperken
Omdat deze drukke sporen slechts beperkt buiten dienst kunnen en ook omdat de veiligheid altijd moet verzekerd zijn, zal er niet enkel overdag maar ook soms ’s nachts en tijdens de weekends gewerkt worden. Er worden bovendien zware machines gebruikt die geluidshinder veroorzaken. In de buurt van de werkzaamheden moet je ook rekening houden met werfverkeer. De betrokken aannemers doen er alles aan om overlast voor de buurt zoveel mogelijk te beperken.
Cijfers nieuwe brug Statiestraat
- Lengte: 48 m
- Breedte: 12 m (spoordekken + dienstpaden)
- Gewicht: 1.200 ton
Meer info
Onderaan vind je de infobrief die in een zone rond de brug door Infrabel werd gebust. Meer info vind je steeds op de website van Infrabel.
Of contacteer Infrabel:
- via mail: contact@infrabel.be
- via telefoon: 02 525 25 11