Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Definitief ontwerp oostkantdistrict Ekeren

Schriek | vernieuwde brug

Het district Ekeren vernieuwde samen met Aquafin (in samenwerking met Water-link) en de provincie een deel van Schriek. Er werd vooral gewerkt rond de brug en op de brug zelf. Sinds 18 april 2020 zijn de werken afgerond.

Nieuwe aanleg | definitief ontwerp

Er kwam een gescheiden rioleringsstelsel in de stukken Schriek die naar de spoorweg lopen en onder de brug.

Het gedeelte Schriek tussen de brug en de Statiestraat werd na de rioleringswerken vernieuwd door Aquafin. Hier veranderde weinig aan de huidige indeling van de straat al werd de hele straat wel een fietsstraat. Dat wil zeggen dat de straat ingericht wordt als fietsroute waar auto's nog worden toegestaan maar geen fietsers mogen inhalen. Zo werd dit deel van Schriek de juiste link tussen het fietsverkeer uit Ekeren en de fietsostrade die langs de spoorlijn ligt.

De kruispunten aan beide kanten van de brug werden aangelegd als verkeersplateau.

Het district pakte o.a. het wegdek op de brug aan. Er is nu een degelijk fietspad dat verhoogd werd aangelegd zodat het beter afgeschermd is van het autoverkeer.

Het kruispunt tussen Schriek, Edward Caertsstraat, Schepersveldlei en Lodewijk Andersonstraat kreeg een nieuwe inrichting alsook het deel van Schriek tussen de Edward Caertsstraat en Lodewijk Andersonstraat. In dit deel van Schriek is er nu een parkeerstrook aan beide kanten van de rijbaan, en langs één kant nog een extra groenstrook.

Het kruispunt werd duidelijk ingericht op zo'n manier dat onveilige bewegingen op het kruispunt niet langer kunnen. Aan de kant van de Lodewijk Andersonstraat is er maar één aansluiting op het kruispunt, en die aansluiting is dubbelrichting.

De rijrichting van de Lodewijk Andersonstraat onder de brug bleef behouden.

Aan de Lindehoeve werd ook gewerkt, kleinere werken zodat het regenwater van Schriek west hier voortaan in de open gracht terecht komt.

Tot slot maakte het district met NMBS en Infrabel de nodige afspraken om ook beide trappen van de brug volledig te vernieuwen.

Voorgeschiedenis

Op woensdag 14 juni 2017 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag vind je onderaan deze pagina terug.

Op woensdag 22 november 2017 vond een infoavond plaats over het definitief ontwerp. De presentatie en verslag vind je onderaan deze pagina.

Op maandag 11 februari 2019 vond een infoavond 'start werken' plaats. De presentatie vind je onderaan deze pagina.

Ook de plannen vind je onderaan deze pagina.

Schriek west wordt een fietsstraatdistrict Ekeren
Schriek west wordt een fietsstraat

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?

Meer info

Contacteer het wijkoverleg Ekeren op 03 338 29 07 of via wijkoverleg.ekeren@antwerpen.be.