Stationsomgeving Ekeren | heraanleg
Het district pakt samen met de stad, de provincie en de NMBS de stationsomgeving rond station Ekeren aan. De Statiestraat en stationsparking worden volledig vernieuwd tussen Veltwijcklaan en spoorbrug. Er komt een extra parking bereikbaar langs Bist en ook heel wat extra overdekte fietsenstallingen.
Definitief ontwerp
De Statiestraat wordt vernieuwd tussen de Veltwijcklaan en de spoorbrug. De rijbaan wordt 4,65m breed, aangevuld met een voetpad en een parkeerstrook voor langsparkeren enkel langs de kant van de bebouwing. De bestaande bomen krijgen meer ruimte met geoptimaliseerde groenvakken. Er komen ook enkele extra bomen bij. Centraal komt er een verkeersplateau. Dit dient niet enkel om het verkeer af te remmen, het plateau loopt immers helemaal door tot aan het perron zodat mensen die moeilijker te been zijn of in een rolstoel zitten geen drempels moeten overbruggen tussen het voetpad in de Statiestraat en het perron. Ter hoogte van de fietsoversteek naast de fietstunnel komt er een asverschuiving.
Tussen de rijbaan en de fietsostrade komt er een kleine, groene zone als schrikstrook. De fietsostrade zelf wordt verbreed tot 4,5m (nu 2,2m). De kruising met de in- en uitrit van de parking krijgt een erfinrichting waardoor het nog duidelijker wordt dat fietsers hier voorrang hebben. De aansluiting met de Biesheuvellaan wordt ook verbeterd en verhoogd aangelegd voor meer fietscomfort en veiligheid.
De stationsparking in de Statiestraat verandert van rijrirchting en alle parkeerplaatsen worden schuine parkeerplaatsen. Door o.a. de verbreding van de fietsostrade is er op de parking immers geen plaats genoeg meer voor haaks parkeren zoals nu. Een groenstrook met bomen dient als buffer tussen de parkeerplaatsen en de fietsostrade. Centraal komt er een verkeersplateau dat het verkeersplateau in de Statiestraat linkt met het perron.
Aan de kant van Bist komt er extra stationsparking die we maximaal groen en waterdoorlatend aanleggen. Er komen hier ook extra fietsenstallingen en een klein groen pleintje met zitmogelijkheden zodat dit een volwaardige toegang tot het station wordt.
Binnen het projectgebied komen er heel wat extra overdekte fietsenstallingen met ook een aantal plaatsen voor fietsen die wat groter zijn zoals bv. bakfietsen. Ook in de buurt van de trappen tussen perron en fietserstunnel komen er extra fietsenstallingen. Het dak van die fietsenstallingen wordt doorgetrokken tot boven de trappen waardoor die niet meer nat kunnen regenen.
Tot slot voorziet het ontwerp ook in een aantal stationspleintjes, zowel in de buurt van het stationsgebouw als aan beide kanten van de fietstunnel. De zitmogelijkheden bestaan uit een betonnen structuur met een afwerking in hout.
Verloop
Tijdens de Maak Ekeren Mee-avonden in 2019 stelden we aan alle aanwezigen een aantal vragen rond de stationsomgeving. De input werd mee verwerkt in het definitief ontwerp.
Op donderdag 21 april 2022 stelden we het definitief ontwerp voor aan de omwonenden. De presentatie van die avond kan je onderaan deze pagina terug vinden.
De voorbereidende nutswerken starten waarschijnlijk op 12 juni 2023 en zouden 1 maand in beslag nemen. De werken voor de heraanleg zelf starten pas in 2024.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?
- Volg ons op twitter.com/2180_Ekeren
- Vind ons leuk op facebook.com/2180Ekeren
- Abonneer je op de digitale nieuwsbrief 'Werfflash' via een mail naar wijkoverleg.ekeren@antwerpen.be.
Meer info
Contacteer het wijkoverleg Ekeren op 03 338 29 07 of via wijkoverleg.ekeren@antwerpen.be.