Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Frederik Beyens
Oefening aan het aanrechtTom Cornille

Minder zitten, meer bewegen

Door de huidige COVID19 pandemie komen we minder buiten en nemen we minder of even niet deel aan activiteiten. Dat zal helaas nog een tijdje duren. Maar wist je al dat ons lichaam niet tegen lang stilzitten kan? Hier lees je wat je kan doen om minder te zitten en meer te bewegen!

Als we te weinig bewegen, verzwakken onze spieren, botten en gewrichten. Daardoor geraken we moeilijker en moeilijker uit onze zetel. Door mobiel te blijven, ook binnenshuis, kunnen we dat voorkomen. En dat kan ook jij op je eigen manier. Ook wie mobiel beperkte mogelijkheden heeft, kan een voordeel doen. Want elke beweging, hoe klein ook, telt.

Gebruik deze moeilijke periode alvast om je vaste gewoonten en routines in vraag te stellen. Op die manier kan je in jouw dagelijks leven op zoek naar kansen om voldoende te bewegen en lang stilzitten te vermijden. 

Waarom meer bewegen?

Meer bewegen (en dus minder zitten) ...

  •  … is goed voor je bloeddruk, cholesterol, spieren, beenderen en bloedsuikerspiegel;

  • …  zorgt voor minder (rug)pijn, minder kans op vallen en minder gewrichtsklachten;

  • … zorgt voor een betere slaap, een betere weerstand tegen ziekte, een beter geheugen.

Wat doe je best?

Zit minder lang stil

Doorbreek lange periodes van zitten regelmatig door recht te staan of een rondje te stappen.

Zoek naar beweegkansen in je dagelijkse leven

Om je spieren in beweging te houden hoef je geen sporter te zijn. In je gewone dagelijkse leven liggen heel wat beweegkansen. En zoek het niet te ver:

  • bezig zijn in huis
  • te voet naar de winkel
  • rechtstaan om iets te halen
  • spelen met kleinkinderen
  • ...

Dit alles geeft meer gezondheidsvoordelen dan je denkt.

Doe 3 maal per week oefeningen die je spieren, evenwicht en lenigheid verbeteren

De oefeningen die je vanaf vandaag regelmatig op de nieuwspagina ziet verschijnen, komen uit een oefenprogramma dat ontwikkeld werd om vallen te voorkomen. Zoek uit waar en wanneer het voor jou best past om deze oefeningen te doen en maak er snel een vaste gewoonte van.

 

Verwante info: