Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Frederik Beyens
Oefenen op een stoelTom Cornille

Tips om vallen te voorkomen

Een op de drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Zo’n valpartij heeft vaak nare gevolgen. Vermijd valincidenten: volg deze tips, wees actief maar doe het op een veilige manier.

Wist je dat ...

  • 1 op 3 ouderen minstens 1 keer per jaar valt;
  • je zelf heel wat kan doen om het risico om te vallen kleiner te maken;
  • een valpartij kan veroorzaakt worden door het dragen van verkeerde schoenen;
  • in beweging blijven de beste remedie is tegen vallen;
  • je nooit te oud bent om een beetje meer te gaan bewegen;
  • je zelf je huis valveiliger kan maken met kleine ingrepen?

De beste remedie om vallen te voorkomen is voldoende bewegen. 

Hier vind je nog een aantal andere belangrijke valpreventietips:

  • ga voor een veilig huis
    • voldoende verlichting
    • geen losliggende tapijten of snoeren, niet lopen over natte vloeren
    • voldoende verlichting
       
  • zorg voor je voeten
    • koop goede schoenen die je hele voet omsluiten, met een stevige, platte zool
    • vermijd hoge hakken
    • loop zo weinig mogelijk op kousen of op blote voeten
    • bespreek voetproblemen bij je dokter
       
  • kijk uit met je ogen
    • draag een bril als je er een nodig hebt
    • reinig dagelijks je brilglazen
    • ga naar de hoogarts als je voelt dat jouw ogen achteruitgaan en ga regelmatig op controle
       
  • let op je voeding
    • eet voldoende voeding die rijk is aan calcium en vitamine D
    • wees matig met alcohol. Hoe ouder je wordt, hoe gevoeliger je er voor bent
       
  • opgelet met duizeligheid bij het rechtstaan
    • sta niet te snel recht uit bed of uit de zetel
    • vermijd bruuske bewegingen, een (te) warme omgeving en langdurig platliggen

Je vindt meer tips (in een groot lettertype) in het bestand onderaan deze pagina.

Meer info

Wil je graag oefenen om vallen te voorkomen?  We verzamelen alle oefeningen en info om te starten hier. Wil je weten wat je kan doen om minder te zitten en meer te bewegen? Kijk dan op deze infofiche.

Ken je iemand waarvan je weet dat hij of zij deze oefeningen graag zou doen? Maar heeft deze persoon geen internet? Laat het ons weten via een mailtje aan senioren.ekeren@antwerpen.be en wij leggen een afgedrukte versie van de oefeningen voor hem of haar klaar.

Logo Antwerpen stelde deze tips en oefeningen voor je samen. Ze werden speciaal ontwikkeld om je evenwicht te verbeteren en je spieren sterker te maken als je ouder wordt.

Verwante info: