Van klassieke fietsenwinkel naar i:SY Flagship-store by XTR-Shop
Elke maand zetten we een Hobokense ondernemer in de schijnwerpers. Of beter gezegd: dat doen de ondernemers zelf. De Blauwe Hond koos voor fietsenwinkel XTR-shop omdat zij toffe en behulpzame mensen zijn, die zich steeds aan de afspraken houden.
Klein gestart en langzaam uitgebreid
Jan Vandermeeren (56) is de zaakvoerder van i:SY Flagship-store by XTR-Shop.
"Als fervent fietser en mountainbiker was ik altijd al erg geïnteresseerd in fietsen. Omdat ik er wat dieper op in wilde gaan, studeerde ik voor fietsenmaker in avondschool. In 2008 begon ik kleinschalig met de reparatie van fietsen. De vraag werd steeds groter, waardoor ik in 2012 een atelier opende in Wilrijk. Twee jaar later werd dat een winkelpand op het Valaar, om daarna in 2015 te verhuizen naar ons huidige pand in Hoboken. De winkel breidde door de jaren heen langzaam uit en werd grondig verbouwd in 2017. Dat was nodig met de opkomst van lease- en elektrische fietsen. Op dit moment werken hier zes mensen: zowel techniekers als winkelpersoneel. Per 1 januari van dit jaar zijn we gestopt met de zeven fietsmerken die we verdeelden. We zijn van een klassieke fietsenwinkel naar een i:SY Flagship-store gegaan, de eerste in Vlaanderen!
i:SY kan wat elke fiets kan, maar andersom niet
We verkopen hier nu enkel het merk i:SY. Deze kans werd ons aangeboden vanuit het merk zelf omdat wij de beste dealer van Vlaanderen waren en al meer dan tien jaar zelf rijden met een i:SY fiets. Waarom juist dat merk? i:SY kan wat elke fiets kan, maar andersom niet: de fietsen rijden ontzettend goed, de pedalen en het stuur zijn inklapbaar waardoor de fiets gemakkelijk mee op vakantie kan, i:SY fietsen hebben een apart en herkenbaar design, er is één framemaat mogelijk voor het hele gezin en de fietsen zijn zeer innovatief en erg licht. We verkopen elektrische stadsfietsen, cargofietsen en high speed fietsen van i:SY met alle nodige accessoires zoals tassen, manden, dragers, fluovestjes en helmen.
Veel kortere wachttijden bij reparaties
We gooiden dus het roer om en kozen ervoor om ons hierin te specialiseren en zo het verschil te maken. Naast deze specialisatie zijn ook onze reparaties uitgebreid. Voortaan zijn we alle weekdagen open, waardoor de wachttijden veel korter zijn en het makkelijk is om een afspraak te maken via de website, onze twee telefoonlijnen of via e-mail. Als je vandaag een afspraak maakt, kan je hier - bij wijze van spreken - morgen al terecht.
Hoge klantentevredenheidsscore
We werken met reviews om de klantentevredenheid te meten. Op meer dan 1000 reviews de laatste drie jaar halen we een score van 93%. Dat komt natuurlijk niet vanzelf, dat vraagt om een inspanning elke dag! Als jij hier komt, zijn we er voor jou. We weigeren niemand, iedereen is meer dan welkom. Enkel: sommige elektrische fietsen kunnen we niet repareren omdat we geen samenwerking hebben met de leverancier en dus niet aan de juiste onderdelen kunnen geraken. We maken graag tijd vrij om vragen te beantwoorden en werken zo transparant mogelijk. Elke technieker maakt bijvoorbeeld een herstellingsfiche op van de reparaties en deze wordt mondeling toegelicht aan de klant. Als er al eens iets misloopt, komt de klant gewoon terug en wordt het probleem hersteld. Want onze klanten krijgen altijd het voordeel van de twijfel.
Divers cliënteel
Ons cliënteel is heel divers. Het bestaat uit jonge gezinnen, ouders die hier zelf als kind hun eerste fiets zijn komen kopen, ouderen en best veel vaste klanten die onze persoonlijke aanpak appreciëren.
Wie wordt de volgende Ondernemer van de maand?
Brasserie Van Dessel! Ik ben er al enkele keren geweest, het eten en de sfeer is goed. Ik ben blij dat ze in Hoboken zijn én dat ze er blijven. Er is nu ook een lunchkaart. Zo kan ik er ook met vertegenwoordigers overdag terecht. Zeker een aanwinst voor Hoboken!"