Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Medewerker Ann Mous voor het nieuwe buurtsecretariaatVictoriano Moreno

Nieuw buurtsecretariaat in Merksem

Merksem heeft sinds kort een nieuw buurtsecretariaat. Verenigingen kunnen er terecht om te vergaderen, hun administratie te regelen en nieuwe contacten te leggen. Medewerker Ann Mous vertelt je er alles over.

Een buurtsecretariaat, wat is dat eigenlijk? 

“Met de buurtsecretariaten ondersteunt de stad Antwerpen de werking van socio-culturele verenigingen en bewonersgroepen, wat belangrijk is voor het samenleven in onze stad. Er is een volledig uitgeruste kantoorruimte, vergaderruimte en een koffiehoek ter beschikking voor onze leden. Bovendien kunnen ze ook gratis gebruik maken van computers, een printer, een lamineertoestel, whiteboard, enveloppen, enz. Kortom, alles wat ze nodig hebben voor hun administratie en communicatie."

Hoe word je lid van het buurtsecretariaat? 

“Geïnteresseerde verenigingen en bewonersgroepen kunnen hun lidmaatschap online aanvragen via de verenigingendatabank. Momenteel zijn ongeveer 350 verenigingen al lid bij de buurtsecretariaten, waarvan een 15-tal verenigingen uit Merksem. Met het openen van deze locatie in het hartje van Merksem hopen we natuurlijk nog meer groepen van het district te mogen verwelkomen.”

Moet je betalen om het buurtsecretariaat te gebruiken? 

“Neen, het lidmaatschap is volledig gratis. Zo'n 1400 kopieën zijn daarin inbegrepen. Ook vormingen, netwerkmomenten en het basispakket van de boekhoudsoftware Assist bieden we kosteloos aan. De uitgebreide versie kan via ons aan een voordeeltarief worden aangekocht, maar het basispakket volstaat ruimschoots voor de gewone boekhouding.”

Wanneer kan je terecht in het buurtsecretariaat?

"Verenigingen krijgen een persoonlijke toegangsbadge. Daarmee kunnen ze vrij binnenlopen tussen 8 en 22 uur, ook in het weekend en op feestdagen."

Is er ter plaatse begeleiding voorzien?

"Er is minstens 1 dag per week een medewerker aanwezig. Voor Merksem ben ik dat. Een vereniging die hulp of advies nodigt heeft, mag steeds bellen of mailen voor een persoonlijke afspraak. Dat kan ook buiten de gewone kantooruren. We maken er een punt van om makkelijk bereikbaar te zijn."

Twee personen bij een computer in het buurtsecretariaat.
Leden mogen gratis gebruik maken van de computers in het lokaal.
Victoriano Moreno1|3
De kantoorruimte en koffiekhoek van het nieuwe buurtsecretariaat.
Het nieuwe buurtsecretariaat is ook een ontmoetingsplek voor verenigingen.
Victoriano Moreno1|3
Een vergaderlokaal met tafels, stoelen en een whiteboard.
Er is een aparte vergaderruimte met whiteboard beschikbaar.
Victoriano Moreno1|3

Bekijk de reportage

Meer info

Buurtsecretariaat Merksem
Borrewaterstraat 1
ann.mous@antwerpen.be
0485 31 58 39

Team verenigingen
buurtsecretariaat@antwerpen.be
03 338 30 59