Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Toekomstbeeld van de nieuwe Gabriël Theunisbrug naast het SportpaleisDe Vlaamse Waterweg nv

Gabriël Theunisbrug

In april 2019 is het de beurt aan de Gabriël Theunisbrug om volledig vernieuwd te worden.  De twee huidige bruggen worden vervangen door drie nieuwe bruggen. Twee bruggen voor het auto, fiets en voetgangersverkeer en één brug voor de tram.  

Verloop werken Theunisbrug in grote lijnen

Begin 2019, vanaf januari tot eind maart, vinden voorbereidende werken voor de verhoging van de Theunisbrug plaats. Deze werken omvatten het afbreken van de bestaande kaaimuur onder de brug op de rechteroever (kant Merksem) en het omleiden en inkokeren van de bestaande rivier het Schijn op de linkeroever (kant Sportpaleis). Onder het kruispunt Frans de l’Arbrelaan met Minister Delbekelaan worden dan ook de eerste waterleidingen aangelegd.

Vanaf april 2019 start de bouw van de nieuwe Theunisbrug. Als eerste wordt de nieuwe trambrug gebouwd. Deze komt aan de oostzijde van de huidige brug, dat is aan de kant van de wijk Kronenburg. Daarna wordt de nieuwe brug voor het autoverkeer naast de nieuwe trambrug gebouwd.  Een balkon aan de rand van de autobrug zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers veilig en comfortabel de brug kunnen gebruiken. 

Eens deze twee bruggen klaar zijn maakt het verkeer, inclusief de tram, gebruik van de nieuwe bruggen en kan de oude brug afgebroken worden.  Als laatste wordt de tweede brug voor het autoverkeer, aan de kant van het Sportpaleis gebouwd. Ook hier zorgt een balkon ervoor dat fietsers en voetgangers afgescheiden van het autoverkeer de brug kunnen gebruiken. De werken duren ruim twee jaar en zijn tegen het voorjaar van 2021 afgerond. Deze timing is onder voorbehoud.

Toekomstbeeld van de nieuwe Gabriël Theunisbrug naast het Sportpaleis.
Toekomstbeeld van de nieuwe Gabriël Theunisbrug naast het Sportpaleis.
De Vlaamse Waterweg nv2|4
Toekomstbeeld van de nieuwe Theunisbrug gezien vanuit een auto die richting Sportpaleis rijdt.
Toekomstbeeld van de nieuwe Theunisbrug gezien vanuit een auto die richting Sportpaleis rijdt.
De Vlaamse Waterweg nv2|4
Zicht op de nieuwe Theunisbrug vanop het Albertkanaal.
Zicht op de nieuwe Theunisbrug vanop het Albertkanaal.
De Vlaamse Waterweg nv2|4
Toekomstbeeld van onder de nieuwe Theunisbrug.
Toekomstbeeld van onder de nieuwe Theunisbrug.
De Vlaamse Waterweg nv2|4

Hinder tijdens de werken

Tijdens de bouw van de twee nieuwe bruggen kan het autoverkeer, fietsers en voetgangers gebruik blijven maken van de rijbaan aan de kant van het Sportpaleis. Voor het autoverkeer is er één rijstrook in elke richting beschikbaar.

Fietsers en voetgangers maken gebruik van het verbrede fiets- en voetpad aan de kant van het Sportpaleis.  Hierdoor kunnen fietsers in beide richtingen de brug blijven gebruiken.

De tram over de brug blijft steeds rijden.  In een eerste fase nog over de huidige sporen, nadien kan de tram gebruik maken van de nieuwe trambrug.  

Meer informatie over de werken

Schrijf u in op de digitale nieuwsbrief via www.vlaamsewaterweg.be/theunisbrug om de nieuwsberichten over dit project meteen in uw mailbox te ontvangen. Op deze website vindt u steeds de meest actuele informatie.