Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

district Wilrijk
Stad Antwerpen

Craeybeckxtunnel

Alle wegen gaan door Wilrijk

Vanwege de ligging van Wilrijk, ten zuiden van Antwerpen, lopen de belangrijke verbindingswegen tussen Antwerpen en Brussel er onvermijdelijk doorheen. Het leverde Wilrijk de A12 en de E19 op die Antwerpen en Brussel via respectievelijk Boom en Mechelen met elkaar verbinden.

Stadsarchief Antwerpen
Een kaart van de Antwerpse zuidrand in de jaren '50, voor de aanleg van de Antwerpse ring. Het afrittentracé van de latere E19 is ter hoogte van de Jules Moretuslei al zichtbaar, de Craeybeckxtunnel zal later volgen.

De E19 moest volgens de oorspronkelijke plannen uit de jaren zestig een ‘super-autosnelweg’ worden met maar liefst twaalf rijstroken. De brede middenberm van de snelweg getuigt nog van die plannen, die nooit volledig werden uitgevoerd. In de loop van de jaren zeventig werd de snelweg stapsgewijs gerealiseerd. Ter hoogte van Wilrijk zou de snelweg het tracé van de oude spoorlijn tussen Antwerpen-Zuid en Mechelen volgen. De aansluiting met de Antwerpse ring baarde Antwerpen echter zorgen: met de infrastructuurwerken in de voorbije decennia was er al veel groen verdwenen en nu bedreigde het geplande tracé ook het Nachtegalenpark. Dat de snelweg bovendien vlak naast de ziekenhuizen Sint-Augustinus en Middelheim zou komen, was een brug te ver. Antwerpen vroeg en kreeg een overkapping.

Dit huis moest wijken voor de aanleg van de Craeybeckxtunnel. Het werd verplaatst van de Pieter Coeckelaan naar de Goudvinklaan, drie kilometer verderop.Kring voor heemkunde v.z.w. Wilrica
Dit huis moest wijken voor de aanleg van de Craeybeckxtunnel. Het werd verplaatst van de Pieter Coeckelaan naar de Goudvinklaan, drie kilometer verderop.

De aanleg van de Craeybeckxtunnel

​De overkapping kwam er in de vorm van de Craeybeckxtunnel. In 1981 werd de tunnel in gebruik genomen en was de nieuwe verbinding tussen Antwerpen en Brussel klaar. Ook al was door de keuze voor een tunnel heel wat open ruimte gespaard, de aanleg bleef niet volledig zonder gevolgen voor de omwonenden. Een aantal huizen moest wijken. Eén villa werd van haar fundatie gelicht en integraal verplaatst, van de Pieter Coeckelaan naar de Goudvinklaan. De overige woningen werden gesloopt.