'Tijd is een verhaal'
Naar aanleiding van de Jeugdboekenmaand duiken we samen met leerkrachten en leerlingen in een experimenteel leertraject over meerstemmige erfgoededucatie. We gaan op zoek naar spreekwoorden, tradities, voorwerpen en gebruiken die allemaal draaien om het thema ‘tijd’.
Van 1 maart tot en met 31 maart 2025 is het weer zover: de 54e editie van de Jeugdboekenmaand! Een fantastisch event dat jaarlijks meer dan 24.000 kids en jongeren van 3 tot 15 jaar bereikt. Dit jaar draait alles om het thema: “TIJD”.
In de klas experimenteren met 'tijd’ biedt talloze mogelijkheden. 'Tijd' kan vanuit verschillende perspectieven aan bod kan komen in de klas: levensbeschouwing, kunsten, wereldoriëntatie, geschiedenis, maatschappijleer, wetenschap en filosofie, muziek… Het thema is dan ook makkelijk aan verschillende leerdoelen binnen verschillende lesdomeinen te koppelen.
Bovendien is 'tijd' een dankbaar thema om interculturele dialoog in je klas op te starten. In sommige culturen draait de dag om de klok, terwijl het in anderen meer gaat om de sociale gebruiken en tradities. Feestdagen zoals Pasen of het Offerfeest volgen de maankalender, terwijl andere feesten strikt de zonnekalender aanhouden.
Inspireren en creëren
Het project 'Tijd is een verhaal' bestaat uit twee delen. In de eerste fase houden we drie inspiratiesessies waarin leerkrachten van verschillende scholen samen met experts ervaringen en tips uitwisselen over lesprogramma’s, methodieken en spelvormen, telkens met 'meerstemmigheid' als rode draad. Op basis van al deze input ontwikkel je een concrete opdracht die je in de klas kunt gebruiken. In de volgende sessies reflecteren we samen over wat goed werkte, welke uitdagingen je tegenkwam en nieuwe ideeën.
In de volgende fase worden we echt creatief: samen met Atelier Rojo werken leerkrachten en leerlingen aan een expositie/installatie met alle verzamelde materialen.
Inspiratiesessies
Sessie 1: Onderwijs en ‘sense of belonging’ - Noël Clycq
- Wat houdt het in om ruimte te maken voor verschillende herinneringsculturen in je klas? Hoe beïnvloedt dit het welzijn en de schoolresultaten van je leerlingen?
- Prof. Noël Clycq is hoofddocent verbonden aan het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen Universiteit Antwerpen
- vrijdag 10/01, 9 - 11.30 uur
- Prof. Noël Clycq is hoofddocent verbonden aan het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen Universiteit Antwerpen
Sessie 2: Identiteitsontwikkeling bij kinderen en jongeren - Winny Ang
- Hoe help je leerlingen in een superdiverse context met hun identiteitsontwikkeling? Hoe laat je hen stilstaan bij de identiteit(en) van anderen?
- Dr. Winny Ang is kinder- en jeugdpsychiater, verbonden als praktijkassistent Communicatie en docent Arts & Maatschappij – diversiteit aan de faculteit geneeskunde van Universiteit Antwerpen
- vrijdag 17/01, 9 - 11.30 uur
- Dr. Winny Ang is kinder- en jeugdpsychiater, verbonden als praktijkassistent Communicatie en docent Arts & Maatschappij – diversiteit aan de faculteit geneeskunde van Universiteit Antwerpen
Sessie 3: Aan de slag met meerstemmig erfgoed in de klas - Leen Alaerts
- Hoe maak je je leerlingen bewust van hun eigen identiteit en die van anderen? Welke tools kunnen hen helpen? Leen Alaerts ontwikkelde een leidraad die leerkrachten en erfgoedmedewerkers inspireert om interculturele dialoog tot stand te brengen in erfgoededucatie.
- Leen Alaerts is lector geschiedenis en onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding Secundair Onderwijs van UCLL, waar ze praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek leidt rond wereldburgerschapseducatie in het onderwijs en de lerarenopleiding.
- vrijdag 24/01, 9 - 11.30 uur
- Leen Alaerts is lector geschiedenis en onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding Secundair Onderwijs van UCLL, waar ze praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek leidt rond wereldburgerschapseducatie in het onderwijs en de lerarenopleiding.
Aan de slag!
Workshop: Het tijdverhaal van mijn klas - Atelier Rojo
- We gaan aan de slag in de klas! Op basis van de methodes en werkvormen die tijdens de intervisie zijn besproken, werken we toe naar een mooie expositie in bibliotheek Permeke tijdens de Jeugdboekenmaand (maart 2025).
- Atelier Rojo is het atelier van multidisciplinair kunstenaar en kunsteducator Joana Rossi. Atelier Rojo ontwikkelt participatieve methodieken en faciliteert creatieve processen via trajecten op maat.
- data worden onderling afgesproken
- Atelier Rojo is het atelier van multidisciplinair kunstenaar en kunsteducator Joana Rossi. Atelier Rojo ontwikkelt participatieve methodieken en faciliteert creatieve processen via trajecten op maat.
Doelstellingen erfgoedproject 'Tijd is een verhaal':
- verkennen en in kaart brengen van verschillende vormen van erfgoed rond het thema ‘TIJD’;
- tentoonstellen van het gesprokkelde materiaal in bibliotheek Permeke tijdens de Jeugdboekenmaand;
- ontwikkelen van didactische werkvormen en lesbrieven die bijdragen aan dialoog en wederkerigheid en aan 'sense of belonging' bij leerlingen
Praktisch
Kostprijs: deelname aan het traject is gratis
Wat kan jij verwachten: financiële ondersteuning, expertise, artistieke begeleiding, en publieke ontsluiting (installaties, exposities, publieksactiviteiten, ...).
Wat verwachten wij van jou: deelname aan alle drie de sessies en ruimte in je lessen om samen met je leerlingen aan de expositie te werken.
Vragen of opmerkingen? Stuur ons een mail of bel:
- erfgoedlab@antwerpen.be
- 0476/933 072