Volksmuziek in een hedendaags jasje
Welke betekenis hebben volksliederen in een diverse stad als Antwerpen? Hoe kunnen historische liederen transformeren om aan te sluiten op onze huidige leefwereld? Dit waren de vragen die Sascha Bornkamp en Leonore Spee zich stelden aan de vooravond van festival 'Een Nyeu Liedeken'.
Met het festival 'Een Nyeu Liedeken' staken Sascha Bornkamp en Leonore Spee (beiden van muziekcollectief Teletext) met erfgoedspelers, artistieke stemmen en gemeenschappen uit de stad de koppen bij elkaar. Om - elk vanuit eigen expertise - bij te dragen aan de dialoog. Om suggesties aan te reiken, te bevragen, met nieuwe vormen van volksmuziekbeoefening te experimenteren. Om zo een nog diverser en veelvormiger blik op 21e-eeuwse volksmuziek te presenteren.
Het drieluik sloot vrijdag 19 november af met een avond over ‘De Levende Canon’. Dat aanbod bestond uit experimentele performances van drag queen Electra en Maya Mertens, een korte film van regisseur Jonas Govaerts en een VR-experience van filmmaker Emanuele Dainotti. Centraal stond de zoektocht naar antwoorden op de vraag hoe we nieuwe vormen van canonisering kunnen ontwikkelen. In een vorm die een inclusiever begrip van de canon hanteert en ruimte laat voor constante herwerking en kritische perspectieven.

De eerdere twee avonden stonden respectievelijk in het teken van ‘De Gouden Eeuw van Antwerpen’ (met performances van Les Âmes Perdues en stadsdichter Seckou Ouologuem en een panelgesprek tussen Hanane Llouh, Timothy De Paepe, Rashif El Kaoui en Leonore Spee) en ‘Het Politieke Lied’ (met performances van Hind Eljadid, Céline Ottenburgh & Flor Declercq, Gilles Van Hecke en Jason Dousselaere).

In 2022 en 2023 zetten Teletext en ErfgoedLab hun samenwerking verder in een nieuw project rond het Antwerps Liedboek.
Een Nyeu Liedeken is een productie van Teletext, WALPURGIS en De Roma en kwam tot stand in co-productie met ErfgoedLab Antwerpen, Museum Vleeshuis en stad Antwerpen.
