Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen

Opvang in de kijker: online vorming bij de Kleine Planeet

Het team van de Kleine planeet kreeg tijdens volle coronaperiode het aanbod van hun pedagogisch ondersteuner (KdG Hogeschool) om een geplande vorming online te volgen.
Het koste Leen Steurs niet veel moeite om haar team te overtuigen om deze te volgen. Alle medewerkers logden van thuis uit in op de avondvorming.

“Het was een vorming over ouderbetrokkenheid, waarbij we onder andere moesten nadenken over wat ouderbetrokkenheid allemaal kan zijn. We kwamen tot het besef dat het niet alleen gaat over het organiseren van een ouderactiviteit, maar dat we eigenlijk al veel rond ouderbetrokkenheid doen. De vragen die gesteld werden tijdens de vorming konden we via de chatbox beantwoorden. Dat ging eigenlijk vlotter dan verwacht, er was uiteindelijk veel interactie. We waren niet het enige kinderdagverblijf. In totaal waren er zo’n 28 personen aanwezig.

Online vormingen heeft zo zijn voordelen: je start en eindigt op tijd (je blijft niet hangen achteraf), je hoeft geen babysit te zoeken en de stress van op tijd komen en parkeergelegenheid zoeken valt weg. Eén uur is wel voldoende, want het is heel intensief. Je moet een uur lang gefocust blijven.

Zouden we dit na coronatijden blijven doen? Uiteindelijk verkiezen we wel een vorming met fysieke aanwezigheid. We misten de babbels voor en achteraf met de collega kinderdagverblijven, het netwerk en sociaal contact, de live interactie met de leerkracht.

Conclusie? Voor ons was het de eerste keer en werd het als heel positief ervaren. We verkiezen wel de live ervaring boven online.”