Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Verblijfstitels voor niet-Belgen

Als u geen Belg bent en u hebt het recht om in België te verblijven, dan krijgt u een elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen. Dat geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Met de kaart krijgt u toegang tot de onlinediensten van de overheid.

Hebt u een oproepingskaart gekregen om uw elektronische verblijfskaart te vernieuwen? 
Maak een afspraak voor de aanvraag van uw nieuwe kaart. (Thema 'Identiteit' of Thema “Vreemdelingenzaken)

Vertrekt u naar het buitenland en vervalt uw kaart bijna? 
U kan zelf een aanvraag doen voor een nieuwe identiteitskaart maximaal 6 maanden voor uw vertrek. In het geval van een onbeperkt verblijf kan u de verblijfstitel al drie maanden voor de einddatum vernieuwen.

U moet zich tussen de 45e en 30e dag voor de vervaldatum van uw kaart aanbieden bij de gemeente. De kaart wordt echter niet ter plaatse aangemaakt en u moet rekenen op ongeveer twee weken productietijd.

Waar aanvragen? 

Er  zijn 3 mogelijkheden:

1. U bent houder van een A-kaart?

Vraag de verlenging van uw A-kaart aan bij het loket vreemdelingenzaken. 

  • Kies het juiste online aanvraag formulier: A-kaart. Stuur de documenten voor je aanvraag ook mee via dit formulier.
  • Het loket vreemdelingenzaken bezorgt u de nodige informatie rond de verdere procedure.

2. U bent houder van een attest van immatriculatie of van een Bijlage 35?

Het loket vreemdelingenzaken werkt op dit moment volledig op afspraak. Wil u een afspraak voor de verlenging van uw attest van immatriculatie of uw Bijlage 35? Vul dan dit formulier in.

3. U bent houder van een B-kaart, C-kaart, D-kaart, E-kaart, E+ kaart, F-kaart, F+-kaart?

Vraag de verlenging van uw elektronische identiteitskaart aan bij een stadsloket naar keuze:

  • Maak een afspraak bij een stadsloket naar keuze. (Thema 'identiteit' of thema 'vreemdelingenzaken')
  • U moet zich persoonlijk aanmelden. 
  • De kaart afhalen kan enkel bij hetzelfde stadsloket en na afspraak. (Thema 'identiteit' of thema 'vreemdelingenzaken')
  • Spoedprocedure?
    Meer informatie over de spoedprocedure

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag:

  • uw huidige identiteitskaart/verblijfsvergunning of een attest van verlies of diefstal 
  • uw uitnodiging van de dienst vreemdelingenzaken of uw oproepingskaart
  • 1 recente pasfoto (max. 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden
    U kan ter plaatse foto's laten maken. Voor zes pasfoto's betaalt u 6 euro.
    Let op: het toestel aanvaardt enkel gepast geld of u kan betalen met bancontact, Visa of Mastercard. 
  • Uw bankkaart: u betaalt bij de aanvraag van de identiteitskaart/verblijfsvergunning.​ zie tabel met tarievenU kan betalen met bancontact, Visa of Mastercard.


Bij het afhalen:

  • uw PIN- en PUK-code;
  • uw huidige identiteitskaart/verblijfsvergunning (of vervangend document); 
  • uw attest van verlies of diefstal (indien van toepassing); .  

Vingerafdruk laten nemen?

Een aantal identiteitskaarten zijn biometrisch. Daarom worden op een biometrische verblijfskaart naast uw handtekening en uw foto, ook uw vingerafdrukken geregistreerd. 

  • Voor de A-kaart, B-kaart, C-kaart en D-kaart zal een loketmedewerker tijdens uw bezoek uw vingerafdrukken nemen. 
  • Voor de E-kaart, F-kaart, E+-kaart en F+-kaart worden geen vingerafdrukken genomen.


Tarief 

Bekijk de prijzen voor persoonlijke documenten en attesten.

U betaalt bij de aanvraag en kan betalen met bancontact, Visa of Mastercard.

Kaart verloren, gestolen of vernietigd? 

Is uw kaart verloren, gestolen of vernietigd? Hier vindt u welke stappen u moet ondernemen. 


Snel naar


​Meer info

Stedelijk Contactcenter
info@antwerpen.be