Parkerplaats Dries Luyten

Bewonersparkeren in 20e-eeuwse gordel zal veranderen

Er is hoge parkeerdruk aan de buitenzijde van de Antwerpse Singel en aan de Ring. Daarom voert de stad daar bewonersparkeren en blauwe zone of betalend parkeren voor bezoekers in. Zo zullen bewoners en kortparkeerders vlotter parkeerplaats vinden. 

Resultaten van parkeeronderzoeken

In de wijken rond het Sportpaleis en Antwerpen Expo en in Borgerhout en Berchem net buiten de Singel, werden in 2017 parkeeronderzoeken uitgevoerd naar aanleiding van meldingen van bewoners. 

In deze buurten werd een lange gemiddelde parkeerduur gemeten. Dat komt onder andere door pendelaars en bezoekers. Zij laten hun auto steeds meer achter in de rand en stappen over op Velo-fietsen of tram en bus. Vooral bewoners, kortparkeerders en werknemers ondervinden hierdoor vaak moeilijkheden om dichtbij hun bestemming te parkeren. 

Geplande maatregelen 

Vanaf 1 april 2019 zal in de rand rond de stad een combinatie van bewonersparkeren, blauwe zones en betalend parkeren gelden. Op deze manier worden pendelaars aangemoedigd om gebruik te maken van park-and-rides in de rand waardoor de woonwijken worden ontlast.

De voorgestelde zone ziet er zo uit: 

  • Zone Tir wordt uitgebreid met betalend parkeren naar het Kiel.
  • Zone Kiel - Hof Van Tichelen (district Antwerpen) ten zuiden van de VIIe-Olympiadelaan wordt een blauwe zone.
  • Zone Floraliënlaan - Elisabethlaan (district Berchem) ten westen van de Grote Steenweg wordt een blauwe zone.
  • In het gebied tussen de Grote Steenweg (Berchem) en de blauwe zone Sport (Deurne Noord), wordt betalend parkeren ingevoerd.
  • Zone Sport wordt uitgebreid door de 2 bestaande blauwe zones met elkaar te verbinden, met een uitbreiding naar de zone ten zuiden van de Groenendaallaan tot aan de R1 en de zone tussen de Confortalei - Ter Heydelaan - Te Couwelaarlei - Lakborslei.

In de betalende zones zal het donkergele tarief worden ingevoerd (0,50 euro per uur en 2,70 euro voor een dagticket), waarbij de eerste 120 minuten gratis geparkeerd kan worden. 

In de buurt van de twee evenementenzones (zone Expo en zone Sport), blijft de blauwe zone van kracht. De huidige blauwe zones Gitschotellei, Turnhoutsebaan en Herentalsebaan worden mee opgenomen in de nieuwe betalende zone. Het winkelstraatparkeren blijft: tijdens de winkeluren kan er niet onbeperkt geparkeerd worden met bewonersvergunningen.

De bewoners van de betrokken zones kunnen per wooneenheid maximaal 2 vergunningen voor bewoners aanvragen. 

Na de invoering van het betalend parkeren, blauwe zones en bewonersparkeren zullen de meldingen van de bewoners nauwgezet opgevolgd worden. Indien nodig wordt het gebied nog uitgebreid.  

De kaart bekijken kan via deze link

9 reacties op dit artikel:
Jouw avatar
ChrisVandeVelde

Spijtig voor de bezoekers van deze pagina: dit is geen inzoombare kaart! :-(

Jouw avatar
hugo030857

'Maximum 2 bewonerskaarten per gezin'. OK; Wat met bedrijfjes met meerdere wagens? Bvb Lakborslei; staan altijd meerdere camionetten met ladderliften van verhuisbedrijf ALFA en YOUSSEF . Geen verhuisbedrijf te zien in die straat. (Volgens mij een satelliet van DEROECK) . Ook in Deurne; De Gilmanstraat . Slibt stilaan dicht met bedrijfswagens van Raf Wood.

Jouw avatar
GinaGi

Een goede zaak, woon op de Ter Heydelaan en daar komen sommigen gewoon hun camionette parkeren alhoewel ze er niet wonen, staan toch geregeld tussen de 6 à 8 camionettes op een kort stukje die plaats voor bewoners weghouden. Staan soms zelfs op plaatsen enkel voor personenwagens en politie doet daar niks aan. Als je s'avonds na 22uur eens thuiskomt mag je soms meer dan 500 meter ver een plaatsje zoeken! Als oudere slecht ter been is dat zeer leuk! Natuurlijk niet leuk voor bezoek.

Jouw avatar
michiels.amanda

heel goed maar of dat zal helpen in de Moretuslei 2180 Ekeren blijft vraag tekens op roepen mag ik dan met mijn bewoners vergunning ook in een andere straat parkeren als het in mijn straat niet lukt zonder parkeer schijf ik heb twee bewoners vergunningen

Jouw avatar
beuckels

Hi, dit lijkt me een goede oplossing voor bepaalde buurten, maar ik en mijn collega komen in de problemen. wij delen een bedrijfsvoertuig dat om beurten in onze straat staat. en voor alle duidelijkheid, niet in dezelfde parkeerzone. op dit moment woon ikzelf reeds in zone 7, en daar heb ik een bewonerskaart voor. En mijn collega woont omgeving groene hoek, een andere zone. de vraag is nu hoe we dit moeten oplossen tenzij er 2 parkeerkaarten mogelijk zijn in 2 zones voor dezelfde nummerplaat. Dat al deze regeltjes nodig zijn begrijp ik maar al te best, maar dat er dan ook oplossingen komen voor praktische problemen zoals deze. Dit zou ook mogelijk moeten zijn .

Jouw avatar
NathalieNeirynck1

@michiels.amanda: meer info over waar je in Ekeren mag parkeren met jouw bewonersvergunning vind je hier: https://assets.antwerpen.be/srv/assets/api/download/04053286-974e-4daf-a937-e682890cdd38/Zone21_042018.pdf (je mag in alle blauwe straten parkeren met jouw bewonersvergunning) @beuckels: je kan eens kijken of je in aanmerking komt voor een autodeelvergunning. Meer info hierover vind je hier: https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/parkeren/vergunningen/parkeervergunning-voor-autodelers

Jouw avatar
bruno.desmaele@telenet.be

het huidige parkeerbeleid werd niet afdoende gecontroleerd, gaan ze dat dan wel doen met het nieuwe ?

Jouw avatar
Oudinantwerpen

Eerst werd onze lijnbus nr. 9 afgeschaft wat voor veel oudjes , wonende vanachter in de Fruithoflaan het middel was om nog eens naar de stad en de Zoo te kunnen. De parking aan de woonblokken is te klein om iedere bewoner van een plaats te Voorzien en niet iedereen kan zich een garage veroorloven. Hoe ver van onze woonst moeten we dan parkeren in een niet zo veilige buurt ?

Jouw avatar
a.oortwijk@exposeit.be

Een blauwe zone in de wijk van de Coremansstraat /Floralienlaan. Hoe kan dit in het belang zijn van de werknemers van de bedrijven die zijn gevestigd in de kantoorpanden in die wijk? Hier lijkt me niet over nagedacht. Moet iedereen iedere 2 uur zijn auto verplaatsen?