Parkeerwachters Stad Antwerpen

Betalen aan de nieuwe parkeerautomaten

Sinds 1 januari 2019 kan u in Antwerpen enkel de nieuwe parkeerautomaten gebruiken. Betalen kan met een bankkaart, sms of een parkeerapp. Dus niet meer met muntgeld. De oude automaten worden ondertussen omwikkeld en verwijderd.

Oude automaten omwikkeld

De oude automaten worden verwijderd in januari. Tijdens de overgangsperiode worden ze omwikkeld.

Wanneer u enkel een omwikkelde automaat ziet kan u de dichtstbijzijnde nieuwe automaat opzoeken via het stadsplan en uw parkeertijd betalen per kaart, app of sms.

Enkel indien u geen nieuwe automaat kan vinden, moet u een blauwe parkeerschijf zichtbaar achter de voorruit leggen. De blauwe parkeerschijf is geldig gedurende 2 uur.

Zonecodes aangepast

Ook de zonecodes van de parkeerzones zijn aangepast. Wanneer u via Be-Mobile (4411) betaalt, kan u kiezen of u de oude zonecode gebruikt bestaande uit 5 cijfers of de nieuwe zonecode opgebouwd uit ANXXX. Parkmobile (4810) werkt tot 31 december met de oude zonecodes en schakelt vanaf 1 januari over op de nieuwe codes.

De app Parkmobile geeft u automatisch suggesties van parkeerzones waar uw gsm zich op dat moment bevindt. 

68
10
166
16
162
126
Leaflet | Esri, NAVTEQ, DeLorme, Stad Antwerpen

Meer info

Lees alles over parkeren in Antwerpen.

In een online FAQ krijgt u antwoorden op veelgestelde vragen.

7 reacties op dit artikel:
Jouw avatar
lippevelt@telenet.be

Zeer onduidelije situatie ! Iedereen zoekt zich blauw aan de Cogels Osylei en in de Pretoriastraat in Berchem/Antwerpen. 1 parkeermeter voor verschillende straten ! De mensen die van buitenaf komen zien de afgedekte parkeermeter staan in de Pretoriastraat, maar geen nieuwe, want die staat achter de hoek ! Wat een regeling !!

Jouw avatar
DanielSchr

De nieuwe toestellen doen het niet met mijn Bancontact (CADIX en centrum stad). Bancontact van mijn vrouw: werkt niet. Ik raak tot aan het afdrukken van een gratis 10-min ticket, de andere knop is inactief. Gemeld error ticketnummer 0034369 en 0034388 aan 4411, maar zij beweren dat alles OK is. De vuilniszak verwijderd van een oud toestel en gewoon betaald. Mijn kaart werkt altijd behalve op deze nieuwe palen. Als oud software projectmanager beweer ik dat dit een bug is voor sommige kaarten want een toevallige passant betaalde wél met Bancontact. SMS-betalen werkt niet want ik ben bij Telenet. Pech, Proximus zou wel werken. Ik kon dus niet betalen tenzij door mijn truk met de oude machines. Ik heb het ticket. Geen hulp via de telefoon. Uiteindelijk thuis moeten inschrijven en betaling in de toekomst via overschrijving. Ik begrijp nu waarop Nederlanders stonden te knoeien aan deze apparaten en waarom een vriendin bij een bezoek aan de Seef-brouwerij verbaasd zei dat haar SMS-betaling werd geweigerd. Welkom in 2019. Dit systeem werkt niet en de helpdesk is niet bekwaam. Ik werk graag mee aan een oplossing. De mijne zal bestaan uit de bank verwittigen en een nieuwe kaart aanvragen. Maar wat bij een volgende bug?

Jouw avatar
CharlotteBellenge1

Mijn grootmoeder kreeg vorige maand een boete in de bus van omgeving Cadix. Met de werken was er ook geen gewone parkeermeter vindbaar en smsen of 'met de app' is echt niet voor iedereen zo vanzelfsprekend... Zeker als ik dan de opmerking van Daniel lees ivm bancontact, dit kan niet iedereen in die mate gaan uitzoeken!

Jouw avatar
virgin47

Op het Kiel ook nieuwe maar: in Wittestraat geen enkele richtlijn waar de nieuwe parkeermeter zich bevindt, en komende van de Abdijstraat zie je zelf de nieuwe meter niet staan. Staat achter een reclamebord. Het verkeersbord voor betalend parkeren is ook zijn kleur kwijt.

Jouw avatar
Stad_Antwerpen

Beste Virginie, Charlotte, Daniel en Jeannine, bedankt voor uw feedback. We willen ons als stad excuseren voor de onduidelijke communicatie. We nemen deze opmerkingen mee in de evaluatie en als werkpunt voor toekomstige campagnes. Voor meer informatie over de nieuwe automaten kan u momenteel terecht op www.parkereninantwerpen.be.

Jouw avatar
Kulina_1970

Vandaag ook een "parkeerretributie" tussen mijn ruitenwisser in de Molenstraat in Antwerpen. Vind dit zeer ongepast door het gebrek aan informatie betreffende oude en nieuwe palen. Als je de tijd neemt om palen met folie te omwikkelen is het volgens mij een kleine moeite om de locatie van een andere paal aan te geven. Of is het de bedoeling dat iedereen die zijn wagen wenst te parkeren in Antwerpen een gratis zoektocht moet uitvoeren of een boete mag betalen??? Ik zal deze retributie dan ook protesteren. Had trouwens mijn blauwe schijf gezet maar ook daar wordt geen rekening mee gehouden. En "beste stad", omdat u een gebrekkige communicatie voert, moeten de mensen maar zelf uitzoeken hoe het zit?? Volgens mij is het jullie taak om uw bezoekers, zonder doorverwijzing, te informeren. U maakt zich er wel zeer makkelijk vanaf met een doorverwijzing naar een website, toch?

Jouw avatar
luc.vancauwenbergh@me.com

Op de vernieuwde Frankrijklei, ter hoogte van de Baeckelmansstraat heeft men eerst de nieuwe paal gezet en enkele weken later, 2 meter verder, de 'oude'. Terwijl de "oude' dus nu terug verwijderd moet worden. Is er iemand die dit kan snappen ? Hoe 'loemp' en inefficient kunde zijn ! Het resultaat zal een gat in het trottoir zijn die natuurlijk nooit nog terug gemaakt wordt...