Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Elektronische identiteitskaart (eID)

U kan een elektronische identiteitskaart (eID) aanvragen vanaf de leeftijd van 12 jaar. Vanaf de leeftijd van 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij u te hebben. Met uw identiteitskaart bewijst u uw nationaliteit en identiteit. Met de kaart krijgt u ook toegang tot de online diensten van de overheid. 

Hoe vraagt u een identiteitskaart aan? 

  • U hebt een oproepingsbrief ontvangen.
  • U maakt een afspraak in een stadsloket naar keuze ten laatste op de datum die op de oproepingsbrief vermeld staat via afspraken.antwerpen.be. U kiest voor het thema identiteit en dan voor 'Identiteitskaart aanvraag Belg'. 
  • U moet persoonlijk langskomen. De stad levert identiteitskaarten met vingerafdrukken af. Daarom worden bij de aanvraag uw vingerafdrukken genomen. 
  • Kan u om medische redenen niet persoonlijk langskomen? Dan kunnen wij u op huisbezoek komen. Lees op deze pagina over huisbezoeken hoe dat u dat regelt.

Wat neemt u mee bij de aanvraag van uw identiteitskaart?

  • Uw oude identiteitskaart.
  • Uw aangiftebewijs van verlies of diefstal, als u de aangifte bij de politie deed.
  • Uw bankkaart, want u betaalt uw nieuwe identiteitskaart bij de aanvraag. 
  • Een recente pasfoto (max. 6 maanden oud).

Hoe haalt u uw identiteitskaart af?

  • Zodra uw nieuwe identiteitskaart klaar is, krijgt u uw persoonlijke PIN en PUK-code thuis gestuurd. Dit kan 2 tot 3 weken duren. 
  • Maak een afspraak via afspraken.antwerpen.be bij hetzelfde stadsloket waar u de aanvraag deed.U kiest voor het thema identiteit en dan voor 'Identiteitskaart afhalen Belg'. 
  • U komt uw identiteitskaart persoonlijk ophalen in het stadsloket. Ook als u minderjarig bent. Bij de afhaling is er een tweede controle van uw vingerafdrukken
  • Kan u om medische redenen niet persoonlijk langskomen? Dan kunnen wij u op huisbezoek komen. Lees op deze pagina over huisbezoeken hoe dat u dat regelt.

Wat neemt u mee bij het afhalen van uw kaart? 

  • Uw persoonlijke PIN en PUK-code.
  • Uw oude identiteitskaart (of vervangend document).
  • Uw attest verlies/diefstal (indien van toepassing).

Waarvoor dient uw PIN en PUK-code?

  • Bij het afhalen van uw identiteitskaart activeert u uw identiteitskaart met de PUK-code. De loketmedewerker zal uw nieuwe identiteitskaart in een kaartlezer steken. Daarna tikt u zelf uw persoonlijke PUK-code in. Daardoor wordt uw nieuwe elektronische identiteitskaart geactiveerd. Pas dan is ze ook geldig.
  • De PIN-code kan u wijzigen in een strikt persoonlijke code naar keuze. U zal deze code gebruiken telkens u een elektronische handtekening plaatst. 

  • Zonder deze codes is uw elektronische identiteitskaart niets waard. Bent u deze codes toch verloren? Dan leest u op de pagina over de PIN en PUK-code hoe u ze opnieuw aanvraagt. 

Wat als u geen oproepingsbrief ontving?

  • Als u 3 weken voor het einde van de geldigheidsduur nog geen oproepingsbrief heeft ontvangen, dan maakt u zo snel mogelijk een afspraak met een stadsloket via afspraken.antwerpen.be en leest u hierboven wat u moet doen en meenemen bij de aanvraag van uw identiteitskaart. 

Wat als u dringend een nieuwe identiteitskaart nodig hebt?

  • De levertermijn van de elektronische identiteitskaart bedraagt minstens twee weken. Als u sneller een nieuwe identiteitskaart nodig hebt, zijn er enkele spoedprocedures. Die zijn echter heel wat duurder. 
  • Meer informatie over de spoedprocedure

Wat moet u doen bij verlies, diefstal of vernietiging?

Lees de fiche verlies of diefstal van persoonlijke documenten.

Wat als u uw identiteitskaart niet tijdig afhaalt? 

Als u de identiteitskaart niet komt afhalen, dan wordt deze na 3 maanden vernietigd
U zal ook een volledig nieuwe aanvraag moeten doen en opnieuw de volledige kostprijs moeten betalen.

Tarief

Wat staat er op uw identiteitskaart?

De elektronische identiteitskaart heeft het formaat van een bankkaart en bevat een contactloze chip met allerlei persoonlijke gegevens. Niet al uw persoonlijke informatie is dus zichtbaar op de identiteitskaart.

De volgende gegevens zijn wel zichtbaar op uw elektronische identiteitskaart:

  • naam en voornamen
  • nationaliteit
  • geboorteplaats en -datum
  • geslacht
  • begin- en einddatum (geldigheid) van de kaart
  • foto
  • persoonlijke handtekening

Uw adres staat op de chip en is alleen leesbaar met een aangepaste kaartlezer.
Ook uw vingerafdrukken staan op de chip. Enkel bevoegde instanties kunnen de chip uitlezen en de vingerafdrukken zien. 

Hoe lang is uw identiteitskaart geldig?

Elektronische kaarten hebben volgende geldigheidsduur:

  • 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig
  • 19 tot 74 jaar: 10 jaar geldig
  • vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig