Veel gestelde vragen over online vernieuwen eID

Ervaart u problemen tijdens het inloggen? Wil u weten hoe u een correcte pasfoto maakt? Of wil u extra informatie over de online betaling? We bundelen hier de antwoorden op enkele veel gestelde vragen.

Inloggen op A-stad

Ik wil graag een aanvraag doen voor iemand anders, maar mijn A-profiel blijft gekoppeld aan mijn eigen eID. Hoe kan ik dit oplossen?  
Maak het cache geheugen van uw browser leeg. Nadien kan u de eID van de persoon voor wie u de aanvraag wil doen vlot koppelen aan uw A-profiel.

Welke software moet ik installeren om mijn identiteitskaart te koppelen?
Voor de digitale aanvraag moet u beschikken over de eID-software van Dioss. Deze software wordt ondersteund in alle recente browsers. Voor alle vragen omtrent het downloaden en installeren van de Dioss software, kan u hier terecht.

Ik krijg een foutboodschap tijdens het inloggen. Wat nu?
Indien u de foutboodschap 402, 403, 404 of 405 krijgt, start u de aanvraag best even opnieuw. Start de browser die u gebruikt hebt opnieuw op of gebruik een andere browser. Krijgt u nadien nog steeds dezelfde foutboodschap? Aarzel dan niet om ons te contacteren zodat wij de procedures en de parameters verder kunnen optimaliseren.

 

Een correcte pasfoto maken

Aan welke voorwaarden moet de foto op mijn eID voldoen?
De foto moet voldoen aan de ICAO-normen. U leest hier alle richtlijnen waaraan uw pasfoto moet voldoen.

Kan ik mijn vorige foto hergebruiken?
Neen, dat kan niet. Volgens de algemene richtlijnen moet u een recente foto gebruiken. Een aanvraag met dezelfde foto als deze van uw vorige eID zal bijgevolg altijd afgewezen worden.

Welke afmetingen moet mijn pasfoto hebben?
Een correcte pasfoto is 45 millimeter hoog en 35 millimeter breed. Dit geldt ook voor een digitale foto. Krijgt u de melding ‘foto te klein/groot’? Dan zijn de afmetingen van de door u gekozen foto niet correct. U past de afmetingen van de foto dan best aan in een fotobewerkingsprogramma.

Mag mijn bril bij op de foto?   
Een correcte pasfoto nemen van een persoon met een bril is niet eenvoudig. Uw bril kan bijvoorbeeld zorgen voor ongewenste schaduw rond de ogen of weerkaatsing op de brilglazen. Hierdoor voldoet de foto niet aan de algemene richtlijnen. Een bril is geen biometrisch (persoonlijk) kenmerk en dient dus niet op de foto te staan. We raden u bijgevolg aan om uw bril af te nemen om zo vlot een correcte pasfoto te maken.

Wanneer ik een foto upload, krijg ik de melding dat mijn foto niet voldoet aan de vormvereisten. Wat moet ik doen?
Bij het uploaden van een foto kan u verschillende meldingen krijgen zoals bijvoorbeeld ‘Hoofd is gedraaid’, ‘Gezicht bevindt zich niet in het midden van de foto’, ‘Achtergrond is niet egaal’, ‘Gezicht bevindt zich te ver/te dicht bij de camera’of ‘Mondhouding is niet neutraal’. Deze meldingen tonen aan dat de foto niet voldoet aan de wettelijke voorwaarden. Door gebruik te maken van de mask- en crop tool, kan u deze foutmeldingen vermijden. 

Lukt het toch niet om alle foutmeldingen op te lossen? En u bent er zeker van dat uw foto voldoet aan de wettelijke voorwaarden? Aarzel dan niet om ons te contacteren zodat wij de procedures en de parameters kunnen optimaliseren. Voeg uw pasfoto en een screenshot van de foutmeldingen toe zodat we u spoedig kunnen helpen.

 

Foto-Maak-App (FMA)

Hoe neem ik een goede foto met de FMA?
Het maken van een ICAO-conforme foto is geen eenvoudige opdracht. Wij geven u dan ook graag enkele tips mee om een goede foto te nemen:

  • Neem een foto zonder bril;
  • Laat de foto nemen door een andere persoon (en neem dus geen selfie);
  • Zorg voor een egale achtergrond en een goed verlichte ruimte.
     

Betalen van de online aanvraag

Ik heb mijn aanvraag gedaan, maar nog niet betaald. Hoe vind ik mijn aanvraag terug om deze te betalen en mijn bestelling af te ronden?
U vindt al deze gegevens terug in uw winkelmandje. Typ achter de url van de aanvraag ‘/winkelmandje’ en u komt rechtstreeks terecht in het winkelmandje waar u uw bestelling kan betalen en afronden.

Wanneer betaal ik de foto die gemaakt werd met de Foto-Maak-App (FMA)?
Als u ervoor kiest om deze foto te gebruiken voor uw digitale aanvraag, is dit duidelijk zichtbaar in het winkelwagentje. U betaalt het gebruik van de foto-app dus samen met de kostprijs van uw nieuwe elektronische identiteitskaart. U kan dus meerdere foto’s nemen met de foto-app maar het is enkel de foto die u effectief gebruikt die u betaalt bij het afrekenen.

Wat gebeurt er met mijn betaling als mijn aanvraag afgekeurd wordt?
U krijgt het betaalde bedrag teruggestort. Ook het gebruik van de foto-app wordt vergoed. 

Verwante info: