Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Legalisatie van een akte

Wilt u een akte in het buitenland gebruiken? Dan heeft uw document voor sommige landen een apostille of een legalisatie nodig.  Documenten die u nodig hebt voor de Belgische ambassade in het buitenland hebben geen legalisatie nodig.

Zo krijgt u de legalisatie

1. Digitaal

  • U doet de aanvraag voor de akte via het e-loket van de stad Antwerpen met uw elektronische identiteitskaart, elektronische vreemdelingenkaart, Itsme of beveiligingscode.
  • U krijgt uw akte en de legalisatie via e-mail toegestuurd.

2. In een stadsloket

  • Als u de aanvraag voor een akte zonder elektronische identiteitskaart doet, krijgt u het document thuis gestuurd zonder legalisatie.
  • U kan voor de legalisatie terecht in elk stadsloket. Hiervoor maakt u een afspraak op afspraken.antwerpen.be. U kiest ‘Attesten en vergunningen’ en vervolgens ‘Legalisatie van een document voor het buitenland’. 
  • U kan ook telefonisch een afspraak maken via het stedelijk contactcenter op 03 22 11 333.

Meer info

Op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken vindt u meer informatie over legalisatie van documenten voor het buitenland.