Twee collega's nemen de trap

Beweegtips voor op het werk

De meeste mensen hebben een zittende job. Toch zijn er ook op het werk veel mogelijkheden om het zitten te onderbreken en meer te bewegen.

Actief van en naar uw werk

Fietsen of wandelen is niet voor iedereen mogelijk. Maar u kan ook een halte eerder uit de bus of tram stappen en het laatste stukje wandelen. Of laat de roltrap in het station links liggen en kies de gewone trap.

Neem de trap en doe mee aan Liftloze Maandag

Geef de lift vrijaf en neem de trap. Als een trede 18 cm is, een verdieping twintig trappen telt en u vier keer per dag naar de vierde verdieping gaat, beklimt u drie keer per jaar de Mont Blanc. U kunt natuurlijk ook enkele verdiepingen te voet doen.

In heel onze stad wordt elke maandag uitgeroepen tot Liftloze Maandag. Op die dag nemen we met z'n allen de trap, want eenvoudige lichaamsbeweging heeft veel positieve gevolgen voor onze gezondheid.

Spoor uw werkgever aan om mee te doen aan Liftloze Maandag. Hij vindt alle informatie in ons onderdeel voor bedrijven.

Zet uw printer en vuilbak op wandelafstand

Zet uw printer en vuilbak niet onder uw neus maar op wandelafstand. Zo geeft u uzelf de kans om af en toe de benen te strekken.

Neem water per glas

Ga af en toe wat water bijtanken. Doe dat glas per glas in plaats van een karaf of fles op uw bureau te zetten. Zo bent u nog eens in beweging.

Stap eens tot bij een collega die u altijd mailt

Laat e-mail achterwege en zoek uw collega's op om iets te vragen. Het bespaart bovendien tijd omdat u misverstanden en heen-en-weer mailen vermijdt.

Herinner uzelf eraan dat het tijd is voor een korte pauze

Stel uw gsm zo in dat hij elk half uur vibreert. U hoeft niet meteen uit uw stoel te springen, maar het herinnert u eraan dat het tijd is om even de benen te strekken. Sta recht en rek u uit, ga naar het toilet, hou een rechtstaande koffiepauze...

Eet niet snel aan uw bureau en zoek 'meelopers'

Ga - als het weer het toelaat - 's middags buiten lunchen of maak een wandeling. Combineer het eventueel met boodschappen die u in de buurt kunt doen. Met een frisse wandeling voelt u zich 's middags energieker en ervaart u minder stress. Bestel geen broodje maar haal het zelf. En neem een collega mee!

Gaan uw collega's 's middags te voet een broodje halen? Of gaat u tijdens de pauze een korte wandeling maken? Uitstekende lichaamsbeweging die nog plezanter wordt als er enkele mensen meelopen. Kondig met onze meelopers-formulieren aan waar u heen stapt en hang het op aan de koffiemachine of de koelkast.