Vader stofzuigt samen met zijn twee kinderen

Beweegtips voor thuis

U hoeft geen sporter te zijn, om in vorm te zijn. Alle vormen van beweging helpen. Zelfs licht intensief bewegen, zoals de afwas doen, heeft z’n voordelen. U staat recht, beweegt uw armspieren en zet nadien de propere vaat in de kast.

Klus of doe aan powerpoetsen

Klussen, poetsen, strijken... doet u bewegen. Poets uw huis in een recordtempo en schakel andere gezinsleden in. U verbrandt calorieën, traint uw spieren en houdt meer tijd over voor leuke dingen. Kinderen kunnen het bed opmaken of hun slaapkamer opruimen. Zet muziek op om vervelende klusjes leuker te maken.

Speel mee met uw (klein)kinderen

Doe samen met uw (klein)kinderen actieve dingen: een wandeling in het bos, bewegingsspelletjes zoals Twister, met de bal spelen, fietsen... Leuk om te doen, al is het maar vijf minuutjes. Zo houden jullie lichaam en geest scherp.

Zorg voor speelgoed dat beweging stimuleert

Wil u uw (klein)kind op een leuke manier laten bewegen? Haal dan speelgoed uit de kast dat beweging bevordert zoals een bal, springtouw of rolschaatsen.

Wandel rond terwijl u belt

Met uw gsm kunt u rondwandelen terwijl u belt. Sta op en loop door het huis en beweeg zonder extra tijd of moeite.

Was zelf uw auto

Was zelf uw auto in plaats van naar de carwash te gaan. U beweegt meer en het is een stuk goedkoper. Kinderen kunnen meehelpen.

Neem vaker de fiets of ga eens te voet

Naar de bakker of de winkel wandelen of fietsen zorgt voor nuttige beweging. Breng ook uw (klein)kinderen met de fiets of te voet naar school of de jeugdvereniging. De frisse lucht onderweg maakt uw hoofd leeg en u hebt geen stress om een parkeerplaats te vinden. Als u al vaak de fiets neemt of wandelt, probeer het dan eens op een steviger tempo. U bent meer in beweging en wint tijd.

Wist u dat... 10 000 stappen per dag de norm is voor een betere gezondheid? Elke stap telt. Meer info vindt u op www.10000stappen.be.

Neem een mandje in de supermarkt

Gaat u naar de supermarkt? Draag uw aankopen dan in een mandje of winkelzak, zo traint u uw spieren. Dat is actiever dan zomaar uw kar duwen.

Las een beweegmoment in terwijl u wacht

Staat u ergens te wachten, bijvoorbeeld op uw winkelende partner of uw vertraagde trein? Maak van de nood een deugd en las een beweegmoment in! Rol met uw schouders, strek uw armen uit boven uw hoofd of ga tien keer op de toppen van uw tenen staan.

Nog meer tips om stilzitten te vermijden

Wil u nog meer tips op uw maat? Neem dan eens een kijkje op de website van Start to Stand. U komt er te weten hoeveel u zit, wanneer u zit en vooral hoe u dat kan veranderen.