Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Victoriano Moreno
Sfeerzwemmen in Olympisch zwemcentrum WezenbergVictoriano Moreno

Reserveer je zwembeurt en kom terug zwemmen vanaf woensdag 1 juli

Joepie, vanaf woensdag 1 juli kan je terug komen zwemmen in onze stedelijke zwembaden! Uiteraard moet je je houden aan enkele duidelijke maatregelen, waaronder de belangrijkste: voor je kan komen zwemmen, moet je jouw zwembeurt reserveren in onze online reservatietool. Ontdek hieronder alle info en we verwelkomen je graag terug vanaf 1 juli!

Supernieuws voor alle Antwerpse zwemliefhebbers: na meer dan drie maanden coronasluiting kan je vanaf woensdag 1 juli terug komen zwemmen in alle stedelijke zwembaden. 

Veilig zwemmen dankzij coronamaatregelen

Om jouw zwembeurt zo coronaproof mogelijk te laten verlopen, hebben we uiteraard een aantal maatregelen genomen, die je steeds moet volgen. De belangrijkste zijn:

  • Verplicht vooraf reserveren;
  • Handen ontsmetten bij het binnenkomen;
  • De in- en uitgaande bezoekersstroom wordt zo goed mogelijk gescheiden;
  • Aan bezoekers wordt gevraagd om 1,5 meter afstand te houden;
  • Een mondmasker wordt overal aangeraden, behalve in het water.

Bekijk helemaal onderaan onze animatievideo met de belangrijkste richtlijnen.

Online reservatie via webshop

In de speciaal daarvoor ontwikkelde webshop moet je vanaf nu je zwembeurt reserveren. Hierbij kies je een zwembad, een datum en een tijdsblok uit. Deze reken je ook meteen online af. Opgelet: ook voor 'gratis' zwembeurten, zoals bv. voor kinderen onder 4 jaar of met een 12-beurtenkaart of jaarabonnement, moet je een reservatie aanmaken via de webshop. Je betaalt dan uiteraard niets.  

In de overdekte zwembaden werken we met tijdsblokken van anderhalf uur: 1 uur zwemtijd en twee keer een kwartier omkleedtijd. Zo houden we het aantal bezoekers dat op elk moment aanwezig is in het zwembad, steeds beperkt. Voor de 25-meterbaden is het maximumaantal zwemmers per tijdsblok vastgelegd op 24, in Olympisch zwemcentrum Wezenberg op 48. In de webshop kies je het startuur van je tijdsblok.

Verloop van een zwembadbezoek

Ook het verloop van je zwembadbezoek zal lichtjes anders verlopen dan normaal. Kom zeker op het exacte startuur van je tijdsblok naar het zwembad. Je ticket is maar een kwartier geldig na het startuur. Heb je bv. gereserveerd om 12 uur, dan kan je binnen aan het toegangspoortje tot en met 12.15 uur. Bij het binnenkomen van je zwembad toon je je bevestigingsmail met ticket(s) aan het onthaal. Breng zeker ook je A-kaart of je identiteitskaart (eID) mee.

Aan het onthaal krijg je een gekleurd polsbandje dat je tijdsblok aangeeft. Als je het zwembad binnengaat volg je de groene pijlen richting de groen aangeduide kleedkamers. Na het omkleden kan je gerief kwijt in de lockers met de stickers in dezelfde kleur als jouw polsbandje. 

Op het einde van elk tijdsblok roepen de redders, die allen een specifieke bijscholing rond corona volgden, alle zwemmers uit het water. Het gekleurde polsbandje geef je dan af aan de redder. Bij het buitengaan volg je de oranje pijlen naar de oranje kleedkamers. We vragen expliciet om de douche- en omkleedtijd te beperken. 

Start zomerseizoen zwembaden

1 juli is meteen ook de start van het zomerseizoen in de zwembaden. Zo zijn er geen schoolzwemuren meer en zijn de openingsuren van elk bad maximaal ingevuld voor het publiek.  De jaarlijkse zomerwerkzaamheden werden de afgelopen maanden al uitgevoerd, waardoor er geen enkel zwembad nog voor een langere tijd moet sluiten deze zomer. Enige uitzondering is zwembad Plantin Moretus in Borgerhout, dat voor renovatie de maand augustus zal gesloten zijn.

Ook in openlucht

Op woensdag 1 juli kan je ook weer terecht in beide Antwerpse openluchtzwembaden. 

Voor openluchtzwembad De Molen op Linkeroever moet je ook je zwembeurt reserveren, maar hier wordt gewerkt met tijdsblokken van 3 uur. Per tijdsblok worden er maximum 200 personen toegelaten op de ligweide. Aan de hand van het gekleurde polsbandje dat je aan de kassa van het zwembad krijgt, word je opgedeeld in vier groepen van 50 personen. Elk uur zal je per groep een kwartier kunnen genieten van een frisse duik in het bad aan het Sint-Annastrand. Het plonsbad is vrij ter beschikking, maar wanneer ook daar de maximumcapaciteit wordt behaald, kan het zijn dat je even moet wachten.

Ook in de ecologische zwemvijver Boekenberg in Deurne ben je terug welkom. Hier moet je niet op voorhand reserveren, maar wordt er zoals steeds gewerkt met blokzwemmen op piekmomenten. Per blok van een kwartier worden daarbij 60 zwemmers toegelaten in het bad, in plaats van de gebruikelijke 150. Aan de toegang zijn 60 stippen voorzien, zodat je meteen weet of je in het volgende tijdsblok aan de beurt zijn. 

Met je A-kaart

  • Heb je een A-kaart met kansentarief, dan kan je online een ticket kopen voor 0,5 euro. Hou je A-kaart bij de hand, want je zal je A-kaartnummer moeten ingeven.
  • Wil je een meerbeurtenkaart of een abonnement op je A-kaart laten activeren, dan moet je even langs de kassa.
  • Spaar voor of na het zwemmen zeker een A-kaartpunt.
  • Opgelet: een A-kaartbon inruilen voor een gratis zwembeurt is omwille van technische redenen momenteel nog niet mogelijk. Er wordt volop gewerkt aan een oplossing voor dit probleem.

Praktisch

  • Kijk voor de openingsuren van elk zwembad op de specifieke webpagina.
  • De tarieven blijven dezelfde als vroeger.

Reserveer hier je zwembeurt

Let op! Hou bij het reserveren rekening met de volgende zaken:

  • Je kan niet inloggen met je A-profiel. Je dient een nieuw profiel op de webshop aan te maken.
  • Reservaties voor een ticket met een 12-beurtenkaart of abonnement krijgen géén barcode op het ticket. Ga met je bevestigingsmail met ticket én je A-kaart zeker langs het onthaal van je zwembad.

Bekijk hieronder de belangrijkste instructies voor jouw zwembeurt in onze stedelijke zwembaden

Verwante info:

18 reacties op dit artikel:
Jouw avatar
Eva Coulon

hoe komt het dat ik geen nieuw profiel kan aanmaken, ik wordt in de wachtrij geplaatst en kom daarna terug op de inlogpagina.

Jouw avatar
Peter Rijcken

een hopeloos systeem

Jouw avatar
peggy beers

Ik kan niet inloggen en kom telkens in de wachtrij terrecht...

Jouw avatar
peggy beers

ook als ik eerst inlog en dan naar reserveren ga werkt het niet...

Jouw avatar
Vanessa de Bleyser

Ik ben al 6 x uit de wachtrij gegooid, zelfs 1 x als ik zo dadelijk geholpen ging worden. Als ik met meerdere toestellen tegelijk probeer, valt het op dat ik soms minder wachtenden voor me heb, dan bij het eerst aangelogde toestel.

Jouw avatar
Kelly Van uffelen

dat werkt hier voor geen meter :-(

Jouw avatar
peggy beers

nee, al twee uur aan t proberen. Ik kan gewoon niet inloggen...

Jouw avatar
Greet Lettens

werkt voor geen zwembadlengte at all....

Jouw avatar
Greta Callaert

Ik krijg een mail van julie die zegt dat er een gevaarlijk virus is. Ik kan niet reserveren .watnu??

Jouw avatar
Leen Doevenspeck

Ik probeer al een uur te reserveren. Wanneer ik wil inloggen lukt dit niet. Ik krijg geen mail wanneer ik op "wachtwoord vergeten" klik. En ik kan ook geen nieuw profiel aanmaken.

Jouw avatar
Karin Seghers

Werkt inderdaad niet. Een half uur van mijn leven kwijt :(

Jouw avatar
Gerda Valck

Pffff ...ik ben al ingelogd op de website van A'pen ... moet dan opnieuw inloggen om te reserveren, wat niet lukt omdat hij mijn wachtwoord dan ineens niet meer kent. Ah ... misschien moet ik voor de zwembadreservaties een nieuw profiel aanmaken, dacht ik. Als ik dat probeer, kan het niet omdat mijn profiel al zou bestaan. Wat een miserie. Ik zal me voorlopig nog maar tevreden stellen met een voetbadje op mijn terras :'(

Jouw avatar
Ilse Van de Velde

Mij lukt het ook niet, al maandenlang kijk ik uit om terug in dat zwembad te springen. Maar we zijn blijkbaar met veel die daarnaar verlangen. Ik denk dat de mensen achter deze website en het zwembadpersoneel zijn/hun uiterste best doen om ons terug de kans te geven om te zwemmen. Geduld uitoefenen, en zorgen dat iedereen een gelijke kans krijgt om die verfrissende sprong te doen lijkt me de beste optie. Bij deze ook een goede gezondheid voor iedereen en een dankuwel voor al het zwembadpersoneel of iedereen die het mogelijk maakt om terug te kunnen... ZWEMMEN!!!!!! ;-)

Jouw avatar
Jan Galliaert

Waarom hoeven we te betalen als we een jaarabonnement hebben? Wij betalen tenslotte op voorhand voor een gans jaar ongeacht wat de omstandigheden zullen zijn.Moet toch mogelijk zijn om met mijn abonnement in te loggen en zo een zwembeurt te reserveren!!Hierbij nog een bedenking.Er zijn heel wat ouderen die digitaal analfabeet zijn en ook een beurtenkaart of een abonnement hebben,hoe worden deze mensen bereikt?

Jouw avatar
Sporting A

De start van de inschrijvingen liep jammer genoeg niet zoals het moest. Onze excuses daarvoor. De inlogproblemen kwamen voor bij houders van een abonnement of een 12-beurtenkaart. Met deze richtlijnen zou het wel moeten lukken: Als je de foutmelding ‘profiel bestaat reeds’ krijgt bij het aanmaken van een profiel, voeg dan _2020 toe aan je naam en registreer je profiel zo. Reservaties voor een ticket met een 12-beurtenkaart of abonnement krijgen géén barcode op het ticket. Ga met je bevestigingsmail met ticket én je A-kaart zeker langs het onthaal van je zwembad.

Jouw avatar
LUC.J.PH LAMBERIGTS

ondanks het toevoegen van _2020 voor een nieuw profiel lukt het mij niet. ik blijf de melding krijgen 'profiel bestaat reeds'. Hoe komt het dat ik met mijn medewerkersprofiel geen zwembeurt kan reserveren???

Jouw avatar
Luc Vandromme

Onder deze omstandigheden, lijkt het mij best de zwembaden gesloten te houden. Het moet ook nog plezant zijn, met al deze regeltjes is dat niet het geval, typisch iets dat uitgedacht is door ambtenaren! De gebruiker wordt gepest, en of dat nu echt veilig is, zal nog moeten blijken! Bovendien zul je maar weinig ouderen zien, omdat die nooit hun weg zullen vinden op de reservatietool, veel te ingewikkeld! Betalen wij niet genoeg belastingen misschien?

Jouw avatar
Jeff Van Rompaey

Beste, ik heb net 5 beurten gereserveerd om te komen zwemmen in de Wezenberg. Daar ik een jaarkaart heb, moet ik uiteraard de beurten (online) niet betalen. Maar hoe krijg ik een bevestiging van mijn reservatie, want ik word steeds afgeleid naar de app van mijn bank? Sportieve groeten, Jeff.