Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen

Hoe de media halen?

Een jubileum, kampioenschap, speciale actie of sponsorloop voor het goede doel? Een sportvereniging wil graag in het nieuws komen. Deze publiciteit zorgt voor meer bekendheid onder potentiële leden en zelf trainers. Maar hoe haal je de media? We geven een aantal tips mee!

 

Wie niet waagt wie niet wint

Journalisten kunnen niet overal van op de hoogte zijn. Daarom is het nuttig om hen zelf aan te schrijven. Heb je al een uitgeschreven bericht? Des te gemakkelijker voor de journalist! Journalisten zullen blij zijn dat ze op de hoogte worden gehouden. Via deze perslijst krijg je een overzicht van contacten van Provincie Antwerpen en via deze lijst van verschillende mediahuizen. I Like Media legt je uit hoe je een perslijst opmaakt.

Lokaal vs nationaal

Als club start je best met het opbouwen van je lokale bekendheid. De lokale doelgroep is meestal geïnteresseerd in wat er in hun omgeving afspeelt. Dit is ook de doelgroep waar je je leden en trainers uithaalt. Heb je een positief, vrolijk verhaal dan is de kans groot dat dit een leuk nieuwtje is in je eigen regio. Schrijf dan zeker de contactpersonen bij je lokale en regionale media, radio, krant, website of weekbladen aan. Wil je groots uitpakken, dan kan je bij de landelijke redactie aankloppen. Maar dan moet je inhoud wel sterk zijn om dit gepubliceerd te krijgen.

Wees duidelijk

Soms krijg je maar één kans. Zorg dus dat je berichten goed opgesteld zijn en alle nodige info ( data, locatie, namen, ...) bevatten. Je wil niet bekend staan bij een journalist als ‘den die, waar ge nooit aan zijn berichten aan uit kunt’ of ‘die zal weer iets slecht geschreven doorsturen’ zodat hij je binnenkomende berichten zelf niet meer opent. Laat je bericht dus eerst even nalezen door iemand in de club of nog beter, iemand buiten de club zodat je feedback krijgt of het duidelijk is voor iemand die de club niet kent.

Geef eens een primeur weg of doe een stunt
Journalisten willen graag primeurs. Heb je iets bijzonders te bieden, kies dan één krant/tijdschrift/website/omroep uit aan wie je als eerste het nieuws brengt. Zo bouw je een goede relatie op met journalisten en zullen ze sneller geneigd zijn je bericht op te pikken als ze weten dat zij de primeur krijgen.

Als je iets uniek of origineel doet, is de kans ook groter dat journalisten je bericht publiceren. In dit artikel lees je over het bericht van Gembo dat werd opgepikt door Sporza toen ze als afscheid hun ex-voorzitter lieten meespelen in een match.

Gebruik je sociale media

Heb je een facebook, twitter of instagram account? Maak regelmatig een bericht over je activiteiten en nodig de lokale journalisten uit om je pagina volgen. Zo kunnen ze nuttige info ook zelf oppikken.  

 

Op Rotterdam Sportsupport lees je nog extra tips. Wil je eens samen sparren hoe jouw club de media kan halen? Contacteer ons via sportclubadvies@antwerpen.be.