Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen

Ledenwerving

Voor veel clubs is leden werven een uitdaging. Hieronder vind je zeker inspiratie om eens andere dingen te proberen.

Tip: zorg eerst voor een goede interne clubwerking:

  • Heb je voldoende kwalitatieve trainers voor grotere groepen leden?
  • Heb je een duidelijke, makkelijke inschrijfprocedure?
  • Hoe communiceer je met de ouders?
  • Hoe ga je met diversiteit om in je club?

Als deze dingen op punt staan, kan je verder aan de slag met je ledenwerving. Je wil je aangetrokken leden natuurlijk ook behouden.    

Een paar ideeën

  • Flyeren (in de bussen, op rommelmarkten, op scholen ...)
  • Affiches verspreiden ( in de bakker, op scholen, op hogescholen, plakzuilen, ...)
  • Initiaties op de scholen
  • Oproep/berichten/advertenties op sociale media (Facebook, Instagram)
  • Gratis test trainingen, Maand van de sportclub
  • Neem je vriend mee naar de club

Wil je graag eens de creatievere toer opgaan?


Dan kan je zeker onderstaande ideeën proberen:

  • Reclame schermen in supermarkten werkten goed bij Deugd en Moed
  • Broodzakken met reclame op
  • Raamstickers op auto’s
  • Bierkaartjes

Tip: Gebruik het programma Canva of Piktochart om simpele flyers te ontwikkelen op basis van sjablonen of bestaande flyers. Het is mooier en gemakkelijker om dit aan te passen ipv volledig vanaf nul te moeten beginnen.

Nieuwe doelgroep

Stad Antwerpen en haar districten organiseren elk jaar een aantal activiteiten waarop clubs kunnen intekenen. Hiermee bereik je vaak een ander doelpubliek. Via deze weg wordt je aanbod ook bekendgemaakt bij veel Antwerpenaren dankzij directe communicatie (rechtstreekse mailing).

  • Start2’s in de zomerperiode
  • Maand van de sportclub in september
  • Antwerpse sportweken
  • Promotiedagen district (bv. Ekeren, 1 mei sportdag; Bv. Berchem, sportdag scholen)

Als je het goed aanpakt, kan je zelf een nieuw aanbod creëren op maat van de geïnteresseerden. Net zoals TTC Sokah deed.

Wil je informatie over bepaalde activiteiten of hieraan deelnemen? Laat het ons weten via sportclubadvies@antwerpen.be

Leuke evenementen

Probeer als club ook leuke evenementen te organiseren om je clubsfeer te tonen. Zo kunnen niet-leden eens ‘proeven’ van je club en wie weet worden ze nadien wel lid. Inspiratie nodig voor een thema op vriendjesdag? De Top topical kalender helpt je verder.

  • Vriendjesdag
  • Recreatief toernooi voor iedereen
  • Karaoke avond
  • Buitenspeeldag
  • Rommelmarkt
  • Ouder-kind trainingen/wedstrijden
  • Carnavalsfeestje
  •  ...

Zichtbaarheid

Vaak draait het ook om zichtbaarheid naar de buitenwereld. Je kan aan je bekendheid werken op verschillende manieren:

  • Trainingen op een buitenlocatie (zorg dat je als club zichtbaar bent, zorg voor een erkenningselement bv je logo, vlag, ...)
  • Contacteer zelf de pers om eens een artikel te publiceren in lokale media. Organiseer iets leuk en schrijf er een artikel over
  • Probeer leuke filmpjes en foto’s te maken van je clubleven. Dit zegt voor de buitenwereld meer dan enkel tekst.
  • Zorg voor veel volgers op je sociale media zodat zij berichten liken, delen, becommentariëren en zo je bereik en uiteindelijk bekendheid verhogen
  • Een ludieke verkoop actie brengt niet enkel centen binnen, maar ook naamsbekendheid
  • Stickerboeken

Provincie Antwerpen heeft een perslijst gepubliceerd en via Vlaamse Vereniging van Journalisten kan je een perslijst bekijken van alle mediahuizen.

Gebruik iMovie voor Apple of Kinemaster voor Android om filmpjes te maken. Voor foto’s te bewerken kan je Snapseed gebruiken.

Moeilijkheden om bovenstaande tips in praktijk te brengen?

Lukt het moeilijk om nieuwe leden aan te trekken of te behouden? Dan kan een reflectie binnen de club jullie misschien wel helpen.

Een bevraging van de huidige leden waarom ze lid zijn of achterhalen waarom leden vertrekken via een exit gesprek kan altijd nuttige info opleveren. Zij bekijken de zaken vanuit een ander standpunt dan het bestuur. Als club/bestuur moet je durven eens een spiegel voor te houden. (Ex)leden en ouders zijn je grootste bron van informatie: vinden zij de trainingen leuk, vinden ze de trainers tof, wat denken zij van het bestuur?

Wil je hiermee aan de slag, maar vind je dit te moeilijk of weet je niet direct hoe? Contacteer ons via sportclubadvies@antwerpen.be Wij kunnen via verschillende methodes zoals intervisies, persoonlijke gesprekken, meedenkmomenten informatie verzamelen uit alle lagen van je club (bestuur, leden, ouders, vrijwilligers...). Dit levert een duidelijk beeld op waar je als club kan aan werken om sterker te worden.