Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen

Hoe haal je de pers en media als sportclub?

Voor voetbalclubs in eerste klasse is dat uiteraard gemakkelijker dan een basketbalclub zoals Gembo in tweede klasse. Toch is er heel wat mogelijk. Voorzitter Michel Albertijn doet zijn best om de club nu en dan in de media te krijgen en legt uit hoe.

Lokale focus

‘Net zoals bij vele kleinere clubs is bij ons media en communicatie geen prioriteit. We zijn geen eerste klasse voetbalclub die elk weekend in de pers komt met hun uitslagen. Wij mikken daarom niet op nationale media aandacht maar focussen eerder op tv zenders, kranten of online websites op regionaal en lokaal niveau. Het zijn vooral de regionale journalisten die bezig zijn met sport en de lokale bladen waarmee je best contact opzoekt en onderhoudt. Dat zijn media die haast alles wat achter hun hoek gebeurt per definitie interessant en plaatsingswaardig vinden. Dat is hun raison d’être.’

Journalisten bestand aanleggen

‘Zorg ervoor dat de journalisten je leren kennen, nodig hen uit voor een belangrijk, uniek of speciaal evenement of wedstrijd. Ga naar hen toe, spreek ze aan en bouw een band op. Hou zeker een lijst bij met hun gegevens zodat je ze gemakkelijk kan contacteren als je leuk nieuws hebt. Naast de lokale sportjournalisten of geïnteresseerden kan je ook eens contact opnemen met culturele media of vakbladen als er een culturele insteek is in een project of evenement. Zo verbreed je je bekendheid. Contacteer ze zelf want vaak hebben ze geen affiniteit met sport. Lokale journalisten zelf opbellen, kan geen kwaad. Vaak zijn ze blij als je iets goed voor hen aanlevert. Het zijn tenslotte ook mensen en kunnen niet van alles op de hoogte zijn. Uiteraard hoef je ze niet te stalken met elk nieuwsfeitje.’

Persconferentie: Ja of nee?

‘Voor kleinere clubs is een persconferentie te hoog gegrepen. Je organiseert dit vooral om alle mediahuizen dezelfde toegang te geven tot je informatie. Dit is enkel maar toepasselijk als er prominente figuren aanwezig zijn zoals ministers en je zeer belangrijk nieuws te vertellen hebt. Blijf als sportclub bij het aanspreken van journalisten. Zorg dat je hier een goede band mee opbouwt en verspil geen tijd en energie aan persconferenties.’

Meer te vertellen dan je denkt

‘Als club heb je vaak meer te vertellen dan je denkt. Bijna elke club organiseert wel eens iets leuk dat de omwonenden graag weten zoals een speciale stage, toernooi, familiedag, vriendjesdag, een themafeestje enz. Ideaal om een ‘feel good’ artikeltje rond te schrijven voor de omwonende gemeenschap. Voor hen is het leuk om te weten wat er te doen is en waarmee je bezig bent. Als je met een open geest naar je club kijkt, kom je sowieso uit op een interessant iets waarmee je je lokale pers kan interesseren. Heb geen schrik om contact op te nemen met de lokale pers. Vaak zijn het vrijwilligers of startende journalisten die op zoek zijn naar een leuk verhaal.’

Doe een stunt en wees origineel

‘Als je groot nieuws hebt of een unieke gebeurtenis dan kan je groot uitpakken en heb je gegarandeerd de aandacht van de journalisten. Zo hebben we eens gestunt door bij het afscheid van onze ex-voorzitter te regelen dat hij op het einde van een wedstrijd kon invallen. Dit nieuws werd opgepikt door Sporza. Probeer als club eens na te denken of je iets origineel kan organiseren. Dan heb je meer kans op media aandacht. Zo kwamen we ook op Sportweekend met blacklight basketbal.’

Journalisten aanschrijven

‘Je kan op voorhand een journalist aanschrijven met een feitelijke weergave wat er gaat gebeuren, waar, met wie, waarom, contactgegevens enz. Of je kan al een voorgeschreven artikel doorsturen naar journalisten. Maar we merken dat onze vrijwillige journalisten het liefst zelf creatief aan de slag gaan en we bezorgen dus een feitelijke overzicht van alles in plaats van een voorgekauwd artikel. Voor hen is het vaak hun hobby en deze we willen niet ‘afnemen’.’