Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen
Eloise zit op de grond met haar fototoestel en smartphoneMax Luyten, visualsofmaxx

Zet in op je social media kanalen

3x3 Team Antwerp wil via Antwerps talent de wereld van urban sport veroveren. Om hun zichtbaarheid en bereik te vergroten zetten ze gretig in op social media. Eloise doet dit voor 3x3 Team Antwerp en geeft ons uitleg en vooral nuttige tips voor andere lokale clubs.  

Geef social media de aandacht die het nodig heeft   

Initieel beheerste een van onze spelers de social media. Maar door zijn drukke agenda werd er te weinig gedaan, het is beter iemand dit te laten beheren die hiervoor ook de nodige tijd heeft. Als je nog met teveel andere dingen bezig bent, is het risico te groot dat je je focus verliest en de social media niet meer de verdiende aandacht krijgt. Uiteindelijk zijn ze bij mij (instagrampagina) terechtgekomen om het verder te zetten. Ik deed ook al de social media voor de basketbalclub Oxaco 

Hou je voorruitgang in het oog 

We merken dat er al meer nieuwe mensen de pagina’s ontdekken dan ervoor en er hierdoor meer trouwe fans bijkomen die de pagina volgen en steeds onze posts liken of delen. Dit zorgt dan weer voor een groter bereik. Bij Oxaco vinden meer mensen de weg naar ons via de social media, ze sturen dan berichten hoe ze kunnen inschrijven of eens mogen langskomen. Ik probeer in te zetten op inhoud die onze volgers interesseert of wat veel zichtbaarheid creëert. Het regelmatig checken van je cijfers zoals likes en nieuwe volgers is hierin een belangrijke. Zo merk je welke type berichten beter aanslaan.  

Volg trends, andere pagina’s en personen 

Hoe meer relevante pagina’s of personen dat je volgt en liket die gelinkt zijn aan je sport, locatie, … hoe meer kans je hebt dat je berichten bij hen passeren en dit liken en het zo nog meer mensen bereikt.  Populaire berichten worden door de algoritmes van de platformen meer verspreid. Ik volg ook wereldwijd verschillende teams of clubs om op de hoogte te blijven van de trends. Zo zijn momenteel de motivatieberichten of filmpjes wel in. Regelmatig iemand taggen in je berichten kan ook veel opleveren, zo gaan mensen het bericht sneller delen. Nostalgie werkt ook, zo hebben we bij Oxaco een hele campagne op poten gezet waarbij er vijf oude Oxaco legendes/spelers naar een match kwamen kijken. Probeer ook mee te zijn met de nieuwe trends op tiktok zoals dansjes, speciale filmpjes enz. Deze hebben sowieso een groter bereik, zeker bij de jeugd.  

Gebruik warme communicatie 

Zorg voor een warme communicatie op je social media. Ook al toon je je uitslagen probeer er spelers op te betrekken, gebruik een leuke visual van de match, de locatie of een spelersactie ipv enkel een uitslag weer te geven (koude communicatie). Focus op de mensen, emoties, verhalen enz. Dit wordt meer geliket en gedeeld.  

Maak reels en hashtags  

Het bereik van ‘reels’ is veel groter dan gewone berichten. Als je de juiste hashtags gebruikt op Instagram komen ze bij heel veel mensen terecht met gelijkaardige interesses. Het bereik kan hierdoor echt mega hard vergroot worden. Bij 3x3 Antwerpen zien we dat de reels zo een groter wereldwijd bereik krijgen.  

Zorg voor verjonging  

Laat social media een verjonging zijn. De jonge generatie zit altijd op hun gsm. Zoek dus jeugd die de trends kunnen opvolgen en het gewoon zijn om reels e.d. te maken. Voor hen duurt dit ook minder lang en zij weten waar de jeugd mee bezig is. Je hoeft het niet volledig los te laten, maar doe het vooral samen met de jeugd. In een club van 200 leden zitten er sowieso wel één of twee mensen die hier graag mee bezig zijn en willen helpen. Het is ook belangrijk dat het bestuur en de club hierachter staat, anders zal het niet aanslaan op lange termijn en haakt men af.