Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen
Silok

Smoutebollenkraam

Smoutebollenkraam

“Als club deden we regelmatig activiteiten. Corona gooide uiteraard roet in het eten, dus moesten we nadenken wat we mits aanpassingen alsnog konden organiseren. We staan elk jaar met ons smoutebollenkraam op de braderij tijdens de bevrijdingsfeesten in Deurne.  Dit kon niet meer doorgaan, maar we hebben dan smoutebollen gemaakt in de kantine als take-away. Dit concept spreekt meer mensen aan dan enkel diegene uit de club. We zitten vlakbij een dienstencentrum en flatgebouwen. We maakten ook veel reclame via onze nieuwsbrief waarmee we 1000 mensen bereiken en op onze facebookpagina maar ook op die van ‘ge zijt van Deurne...’. Ook flyerden we in de omliggende gebouwen. Meer dan de helft van de aanwezigen waren mensen uit de buurt die geen lid zijn van de club.”

Exclusieve drive-in

“We zochten een concept waarbij we onze club ook in ‘the picture’ konden brengen bij onze leden en waarmee we onze vrijwilligers konden activeren. We communiceerden het als ons gekend concept van het smoutebollenkraam maar we bakten deze keer de smoutebollen in onze leegstaande cafetaria en hadden op basis van de richtlijnen een soort drive-in-concept gemaakt waarbij je steeds verschillende haltes passeerde van bestelling doorgeven naar betalen tot smoutebollen afhalen. Op elke halte stond er steeds een familiebubbel. Smoutebollen zijn iets exclusiever dan de standaard wafels, truffels of snoepzakjes. Je kan ze niet zomaar even in de supermarkt om de hoek kopen. Dit spreekt de mensen meer aan en er hangt een soort feestelijk sfeertje rond smoutebollen.”

Sociaal moment

“Onze actie was een groot succes. We kregen meer dan 100 klanten op een dag. Vandaar dat we dit ondertussen al vaker hebben gedaan. Er passeren mensen die elkaar kennen en vanop afstand een praatje slaan. Het was fijn om bekende gezichten nog eens te zien en er een korte babbel mee te doen. Normaal gebruiken we het smoutebollenkraam slechts tweemaal op een jaar, maar nu we merken dat dit zo goed aanslaat, zullen we het meermaals gebruiken. Op een zondag waarop er niets te doen is, is er weinig volk in onze cafetaria. We weten dat we op deze manier gemakkelijk volk kunnen aantrekken. Als we dit dan combineren met een tafeltje en een pintje of koffie, dan is de opbrengst nog groter en hebben we sowieso een leuke sociale activiteit.”

Tip voor clubs

Wil je als club een nieuw concept uittesten? Zeker proberen! Maar denk op voorhand goed na over de kosten. Bij het bakken van smoutebollen heb je een lage investering qua aankoop materiaal en ingrediënten. Dus mocht het mislukken, was het geen al te grote investering. Zoek je nog mensen voor je toekomstige activiteiten? Bekijk eens in je club of er ouders ergens samenkomen tijdens een training of wedstrijd. Spreek hen aan en vraag of ze samen in groep iets willen doen. Mik dan vooral op een kindvriendelijke activiteit waar kinderen ook naartoe komen en kunnen helpen.