Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen
Squirrels

Sponsors overhalen via gesprekstechniek

Yannick Gontier maakte in 2020 de overstap van jeugdcoördinator naar voorzitter van baseballclub de Borgerhout Squirrels. De club overeind houden in een moeilijke periode was direct een serieuze taak die hij voorgeschoteld kreeg. Hij vertelt ons hoe ze met sponsoring omgaan.  

Kleine sponsorbedragen

“Onze focus ligt niet per se op grote sponsors. We denken vooral aan onze lokale ondernemers die wel iets willen doen voor ons, maar niet al te groot. De meeste kleine bedrijven sponsoren tussen de 100 en 500 euro. Soms vergt het voor zo’n klein bedrag veel moeite om ze ‘binnen te halen’ maar eenmaal ze sponsor zijn, is het gemakkelijk om dit elk jaar te verlengen. Zeker als je iets teruggeeft aan hen zoals bv. een pralineverkoop organiseren voor Leonidas of voor de hotdogs de broodjes kopen bij de bakker die ons sponsort.”

“We richten ons ook op nog kleinere bedragen zoals het sponsoren van een wedstrijdbal, klusjesmateriaal enz. Dit gaat dan over bedragen van 20 tot 75 euro. Dit maakt de drempel zo laag mogelijk. We publiceren hierover geregeld een oproep op facebook en dit jaar kregen we al snel bericht dat er ouders bij elkaar hebben gelegd om ons vooruit te helpen. Het doet wel deugd om deze steun te zien.”

Gesprekstechniek

“Wij spelen onze wedstrijden uiteraard buiten op een groot veld en hebben regelmatig materiaal nodig om dit te onderhouden. Sinds dit jaar is de leverancier van onze grasmachine ook een sponsor. We hebben contact opgenomen en zeiden ‘ik kom een nieuw grasmachine kopen en ik wil het erna hebben over sponsoring’. Een bedrijf kan bijna geen neen zeggen op de tweede vraag als je al met een halve voet binnen staat en iets wilt kopen van hen. Zeker niet als je al enkele jaren een loyale klant bent. Soms moet je gewoon durven en ‘ballen aan je lijf hebben’ om hierover te beginnen. Uiteraard is het dan een kwestie van realistische verwachtingen te hebben en het met enige commerciële flair aan te pakken.”

Trooper

“Naast onze sponsors zetten we ook in op het gebruik van Trooper. Iedereen kan onze club gratis steunen. Simpelweg door online te shoppen bij partnershops. Bol.com, Coolblue, Booking, Collect&Go, JBC, Decathlon, Dreamland, Torfs en meer dan 600 anderen schenken gemiddeld 5% van het aankoopbedrag aan onze vereniging. Zelf betaalt de koper geen rosse eurocent extra. Onlangs hadden ze een actie waarbij de Vlaamse bierbrouwer Cornet 10 euro schonk aan elke vereniging die een bak Cornet kocht. Dankzij onze leden en sympathisanten hebben we 60 bierbakken verkocht tijdens de actie ‘zamel vollen bak monnies in met je vereniging met Cornet’. De laatste actie waaraan we werken is deze van de Rode Duivels ism Carrefour ‘steun onze sportclub samen met de Rode Duivels’.”

Tip voor de clubs

Zet in op verschillende vormen van financiële ondersteuning zodat je niet afhankelijk wordt van één bron zoals subsidies of twee grote sponsors. Als er iets wegvalt, merk je snel hoe afhankelijk je bent! Probeer een cultuur te creëren waarin verschillende mensen in je club meedenken over het financiële plaatje en opportuniteiten ook doorgeven aan de verantwoordelijken. Zo hoeft de voorzitter of sponsorverantwoordelijke niet al het werk te doen en kan hij wel ingeschakeld worden om de deal binnen te halen met zijn ervaring of commerciële ‘pitch’.

Bekijk eens in je club welke materiaal of middelen je op regelmatige basis aankoopt. Ben je al een paar jaar klant ergens? Kijk of er een opening is om in gesprek te gaan over sponsoring, als ruil voor jullie trouwe aankooppatroon.