Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen
Turners bij Deugd en Moed

Succesvolle ledenwerving bij Deugd en Moed.

Het nieuwe seizoen is volop bezig. Turnkring Deugd en Moed in Ekeren start dit jaar met meer dan 1000 leden. Maar hoe pakken zij hun ledenwerving aan? We spraken met voorzitter Eddy Aelbrecht over hun succesvolle aanpak.

Een waaier aan acties

“We zetten in op verschillende acties. We zijn 20 jaar geleden gestart met flyeren in Ekeren en ondertussen doen we een 10 000 tal brievenbussen. Onze PR verantwoordelijke maakt de flyers op en het bestuur helpt met de coördinatie. Zo verdelen we de straten in blokken van 200 of 500 flyers. We leggen alle flyers mooi klaar met de straatplannen en onze vrijwilligers komen het ophalen en verdelen ze over Ekeren. We gebruiken ook affiches voor onze G-gym, maar deze verspreiden  we zeer gericht. Ook adverteren we in een huis aan huis magazine dat de wijde omgeving van Ekeren bereikt. Deze doelgroep is bereid om van een verdere afstand te komen.”

“We hangen onze affiches strategisch op in plaatsen waar de mensen moeten wachten zoals een bakker of in een winkel. Dit jaar hebben we reclame op de digitale schermen in een supermarkt aan de kassa’s. Vroeger hadden we broodzakken met onze reclame maar iedereen doet dit ondertussen al. We zijn er ook van afgestapt omdat de bakkers de zakken nog gebruikten in oktober, maar tegen dan zaten we al volzet. Op een digitaal scherm kan je ook sneller handelen en dingen aanpassen wanneer nodig. Je hebt er meer controle over.”

Zowel digitaal als printmedia

We zetten in op zowel digitale- als printmedia. Het is een gezonde mix van mails, Facebook campagnes, affiches, videoschermen en clubkrantjes. Ons clubblad is een écht fysiek boekje. We hadden besloten dit eens digitaal te doen, maar na een jaar kwamen we hierop terug want mensen lazen het minder. Er is momenteel een overvloed aan online content waar je moet tegen opboksen. Een fysiek clubblad heeft ook nog een zekere charme wat je niet kan creëren bij een online versie.”

Meten is weten

“Uiteraard zetten we steeds terug in op de succesvolle acties. Bij de inschrijvingen laten we de leden aanduiden via welke manier ze bij ons terechtkwamen. Veel van de acties doen we al jaren. Alle acties kosten behoorlijk wat tijd en geld, dus we vinden het logisch om hierop zicht te krijgen zodat we onze mensen en middelen efficiënt inzetten.”

Werk aan je bekendheid

“Als club willen we ons zo zichtbaar mogelijk maken. Daarom doen we aan verschillende acties mee zoals de maand van de sportclub en Ekeren sport, een dag met initiatiemomenten van verschillende clubs. De voorbijgangers van de rommelmarkt in Ekeren passeren onze sporthal dus een ideaal moment om een standje op te zetten. Mensen krijgen alle info over onze club mee en kunnen direct ter plaatse inschrijven of een afspraak maken voor een eerste kennismaking/les op de club”.

Aanbod op maat creëren  

“Een van onze succesvolste acties was het gevolg van een bevraging van onze volwassenen in de laatste twee jaar. We wilden weten wat hen interesseert, motiveert en waarom ze stoppen met sporten. Na een grondige analyse met het bestuur kwamen we tot de conclusie dat ons aanbod te beperkt was voor de 30-50 jarige sportieve ouder. Op basis van hun antwoorden besloten we extra groepen pilates en bootcamp op te richten. We maakten er flyers voor en een facebook campagne met filmpjes om het in de kijker te zetten en de groepen zaten al snel vol. Er waren al gauw 100 inschrijvingen en we moeten al met wachtlijsten werken. Voor mij was dit zo succesvol omdat het allemaal onderbouwd was met de bevraging en analyse waardoor we goed wisten waarmee we bezig waren en alles op maat van onze sporters deden. We speelden succesvol in op de behoefte van de volwassenen."

Wil je als club nieuwe leden aantrekken, maar twijfel je of heb je vragen?

Misschien vind je antwoorden in onze adviestekst over ledenwerving.

Een andere vraag? Neem contact op met Sporting A door een mail te sturen naar sportclubadvies@stad.antwerpen.be