Verjonging in het sponsorbeleid
Bij voetbalclub Vlug Vooruit zorgt een jonge garde voor een verfrissing van het sponsorbeleid. Tijd om in te zetten op vernieuwing en de digitale toer op te gaan, dacht speler en vrijwilliger Cedric De Bock. We luisteren naar het verhaal van Cedric.
Tijd voor verandering
“Ik ben al zeven jaar lid bij de club maar nooit was er echt sponsoring aanwezig. We wisten zelf niet echt wie zich hiermee bezig hield. Door mijn studie sportmanagement wou ik een actievere rol opnemen in de club en hierin structuur brengen. Mijn bachelorproef ging over sportsponsoring in het recreatieve voetbal. Een ideale kans dus om de theorie in de praktijk om te zetten. We moeten meegaan met de tijd en ook meer inzetten op online media, sociale platformen enz.”
Onderzoek
“Twee vrienden uit de club, Jeffrey Michez en Cédric Proost, hoorden al snel dat ik ermee bezig was en wilden direct meedoen. Hierdoor hebben we een jong team van drie enthousiastelingen en sta ik er niet alleen voor. Mensen met dezelfde goesting en drive kunnen elkaar motiveren. We gingen eerst op zoek naar voorbeelden in andere clubs, tot ver buiten Antwerpen. We verzamelden sponsorbrochures en namen hier zaken uit over die haalbaar waren voor ons eigen verhaal.”
“Tot vorig jaar hadden we amper foto’s om te gebruiken in een sponsordossier. Daar is dus nog veel werk aan. Informatie is gemakkelijker te verwerken als er beelden bij staan in plaats van droge, saaie tekst. Foto’s en video’s in een sponsordossier inspireren meer.”
Aanbod
“We wilden af van de standaardsponsorborden aan de zijlijn. We willen een waaier van mogelijkheden aanbieden aan sponsors en meer op maat werken. Belangrijk is steeds stil te staan bij de return voor de sponsors: wat kunnen wij hen aanbieden? Onze Facebook- en Instagrampagina zijn daarbij een middel. We moeten die meer gebruiken om onze sponsors in beeld te brengen en bekendheid te genereren. Onze Facebookpagina werd enkel gebruikt voor officiële communicatie, terwijl hier net meer emotionele zaken op moeten komen. Je kan je sponsors snel onder de aandacht brengen. Maar je kan evengoed je relatie met je partners onderhouden. Zo postte we een vacature van onze partners voor kledijbedrukking. Voor sponsors is dit sowieso ook aantrekkelijk. Momenteel hebben we een klein mediateam opgericht van jonge twintigers die ervaring met filmen hebben vanuit hun hobby. We willen onze sponsors ook via leuke video’s in beeld brengen.”
Kijk in je eigen kringen
“Eerst begonnen we met bedrijven in de buurt aan te spreken, maar dit was geen succes. Door corona wilden veel bedrijven nu niet sponsoren. We bouwden een database voor eigen beheer van sponsors waar potentieel inzit na corona zodat we onze tijd efficiënter kunnen benutten. Als tweede stap keken we of er leden gelinkt zijn aan een eigen bedrijf. Zo is er iemand met een eigen autobedrijf, maar nog niemand had hem gecontacteerd met de vraag te sponsoren. Na een kort gesprek was alles in orde en hadden we er een nieuwe sponsor bij. Hij heeft al een eerste tweedehandsauto verkocht aan een lid van ons. Benut dus vooral het potentieel in je eigen club! Onderzoek toonde ook aan dat mensen meer uitgeven/sponsoren als er een persoonlijke link is met de club.”
Online chocoladeverkoop
“Uiteraard deden we ook een verkoopactie. Maar we wilden iets creatiever zijn dan de dozen wafels die iedereen al vaak zag passeren. Waar worden veel mensen blij van? Chocolade! We werkten een chocolade-actie uit samen met Cote d’Or. Dit was nieuw voor ons in de zin dat het 100% online gebeurde en dus niet met de gekende ‘inschrijvingstrookjes’, iets dat we als club moesten ‘overwinnen’. Er was eerst wel twijfel over het online gegeven. We hebben uiteindelijk 450 pakketten verkocht, een groot succes dus.”
Project ‘Boost jouw club meisjesvoetbal’
“Verder heeft onze club sinds kort een partnership binnengehaald met ING voor onze dames- en meisjeswerking. We zijn één van de 20 winnaars van de ING-wedstrijd ‘Boost jouw club meisjesvoetbal’ en krijgen 3000 euro voor de ontwikkeling van ons vrouwenvoetbal. Dit is een behoorlijk groot project waarbij we ondersteund worden op verschillende vlakken.”
Tip voor clubs
Sta ervoor open om jongere mensen in het sponsorverhaal mee te nemen. Zij kennen hun weg soms beter in sociale media, zijn soms creatiever ingesteld en durven afwijken van de aloude principes of formules die vroeger misschien goed werkten maar nu niet meer. Leer je eigen leden en sympathisanten kennen zodat je weet wie wat kan doen en durf hen vrijblijvend te bevragen. Er loopt vaak meer potentieel qua vrijwilligers en sponsors in je club rond dan je beseft. Je kan tijdens de inschrijvingen al veel nuttige info verzamelen.