Verkoopacties: soep, bier, fietstenue
De Antwerp Rugby Club zag zoals veel clubs hun inkomsten uit de kantine wegvallen. Vooraleer ze acties uitwerkten, maakten ze eerst een plan op. Bestuurslid Lynn Ergeerts vertelt ons hier meer over.
Onze drie pijlers: kwaliteit, bekendheid, rugbywaarden
“Door het wegvallen van de kantine-inkomsten moesten we alternatieve acties uitwerken. Vooraleer we in gang schoten, maakten we een plan op. Bij de uitwerking van acties besloten we om in te zetten op drie pijlers: kwaliteit, bekendheid en onze rugbywaarden. Een van onze waarden is respect voor je lichaam. Daarom wilden we geen standaard koeken- of snoepverkoop organiseren. We hebben een succesvolle soepverkoop gehouden. We zijn een samenwerking aangegaan met campus Piva Antwerpen. Zij maakten de soep en wij labelden om ze nadien door te verkopen met een winstmarge. We verkochten in totaal 260 liter soep.”
Fietstenue
“Fietsen kreeg een serieuze boost door de coronalockdown. We merkten dat deze sport ook populair was bij onze leden dus wilden we hier ook op inspelen en eens buiten onze eigen sport kijken. Zo lieten we kwaliteitsvolle fietstenues maken in Engeland. Deze actie was niet per se om winst te maken, maar eerder om onze bekendheid te verhogen. Maar evenzeer om onze fierheid en verbondenheid met de club te vergroten. Als je met onze t-shirt in groep fietst, wordt er sowieso over onze club gesproken uit nieuwsgierigheid.”
Bierpakketten RugBeer
“Ook bij de eerste divisie dames is er een sterke ‘rugbyspirit’ en hechten ze er belang aan om elkaar in de bloemetjes te zetten. Zij wilden iets doen dat gelinkt was aan de andere ploegen. Zo staken ze veel tijd en energie in het maken van speciale bierpakketten. Ze vroegen aan elke ploeg in de 1e divisie wat hun streekbier was en namen dit op in het pakket. De rugby viel weg, maar dankzij de samenwerking om dit voor elkaar te krijgen, had dit toch een positieve impact op het team. Ze vonden het leuk om hun schouders hieronder te steken. De pakketten werden verkocht aan actieve spelers, familie, andere clubs enz. Uiteraard hebben we er een link met ARC ingestoken, door een flessenopener te bedrukken met ons logo. Onze dames zijn bijna heel het land rondgereden voor het verzamelen van de streekbieren en het leveren van de pakketten. Er werden 231 RugBeer-pakketten verkocht in Vlaanderen en Brussel. Een geslaagde creatieve actie.”
Tip voor clubs
Probeer twee vliegen in één klap te slaan. Wil je een financiële actie uitwerken? Maak er iets sociaal van zodat je medewerkers er plezier in hebben om samen te werken voor je club. Zorg dat het niet een negatieve sleur wordt ‘oh neen, we moeten weer gaan verkopen/bedelen...’