Bouwen aan vertrouwen: Staten-Generaal 2022
Een goede vertrouwensrelatie met je klant is 1 van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle hulpverlening en om positieve verandering bij mensen te stimuleren. Daarnaast is het ook nodig om succesvol samen te werken met andere hulpverleners.
Werken in vertrouwen met klanten: gebruik deze handvaten
Mensen in armoede verliezen door hun problemen vaak de greep op hun eigen leven. Door hun kwetsbare positie hebben ze extra ruimte en veiligheid nodig om hun verhaal te doen. Daarom is het belangrijk dat je werkt aan een goede vertrouwensband met hen.
Dat kan je onder andere doen op deze manieren:
Samenwerken in vertrouwen met andere hulpverleners: gebruik deze handvaten
Samenwerking met andere hulpverleners is vaak nodig om je klant op meerdere levensdomeinen vooruit te helpen. Maar wat essentieel is voor een goede begeleiding: de klant moet altijd vertrouwen hebben in de hulpverlening, ook wanneer je samenwerkt met anderen. Vertrouwen kan je behouden en stimuleren door deze richtlijnen te respecteren:
Vragen? Meer tools nodig rond werken in vertrouwen?
Werf vertrouwen maakte een uitgebreid kader, rapport en infofiches om te werken aan vertrouwen tussen hulpverleners en klanten, en tussen hulpverleners onderling (bovenstaande info is maar een deel daarvan).
Wil je meer weten over dat kader? Wil je graag met concrete fiches aan de slag?
Contacteer ons!
Benieuwd naar de laatste ontwikkelingen over dit thema?
Hou dan zeker de nieuwssectie van het kanaal Staten-Generaal in de gaten.