Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Als we samen de sociale kaart up-to-date houden, kunnen we mensen correct doorverwijzen.

Hou de sociale kaart mee actueel

Maryam Barriche is een buurt- en opbouwwerker bij SAAMO. Als brugfiguur komt zij vaak in contact met hulpvragen van klanten. De sociale kaart helpt haar om mensen correct door te verwijzen.  

Hoe gebruik jij de sociale kaart? 

"Ik en onze vrijwilligers gebruiken de sociale kaart heel veel. Ik ben een buurt- en opbouwwerker in Borgerhout. Mensen met vragen kunnen op een informele manier in het buurtwerk terecht. Wij brengen mensen samen rond vragen die we vaak krijgen en daarvoor zoeken we samen structurele oplossingen. Zodra wij onze deuren openzetten, krijgen wij massa's hulpvragen. Dat varieert van kleine maar ook grote hulpvragen. Sinds corona is de laagdrempelige, open dienstverlening zo goed als overal afgebouwd. Indien mensen hun kwesties zelf konden oplossen, dan hadden ze dit al gedaan. Doordat buurtwerken erg laagdrempelig zijn, komen ze uit noodzaak bij ons terecht. Wij vinden het dan ook belangrijk om mensen correct te informeren en door te verwijzen." 

Heb jij een specifiek voorbeeld waar de sociale kaart je bezoeker heeft verder geholpen? 

"Tijdens de energiecrisis afgelopen winter was het voor mij zoeken hoe ik mensen kon doorverwijzen. Ik doe deze job al 13 jaar maar deze crisis bracht nieuwe vragen naar boven over energie en renovatie. Ik was dus op zoek naar antwoorden op deze nieuwe problematiek. Ik zag info via verschillende kanalen binnenkomen van sociale organisaties en overheden. De sociale kaart bezorgde mij een overzicht welke diensten ik specifiek kon contacteren. Het is een handige tool om een globaal overzicht te hebben. Zo zijn mensen met hun hulpvraag beter geholpen. Ik heb daardoor het gevoel gehad dat ik mensen correct heb doorverwezen. Die tip deelde ik ook met mijn collega's.” 

Waarom is het belangrijk om de sociale kaart up-to-date te houden? Zie jij nog verbeterpunten? 

"Als we samen de kaart up-to-date houden, kunnen we mensen correct doorverwijzen en sturen we ze niet van het kastje naar de muur. Het enige nadeel is dat de sociale kaart heel snel verandert. Denk aan openingsuren en werkingen die wijzigen waardoor de online info niet meer volledig klopt. Het is dus een noodzaak om samen de kaart te actualiseren. Het zou ook een meerwaarde zijn als ik nog beter kon filteren om mensen gerichter en specifieker door te verwijzen."  

Zet jij ook mee je schouders onder dit initiatief? 

"Ik vind het belangrijk dat ik mensen correct kan informeren en doorverwijzen. Tijdens de coronacrisis zagen we dat diensten of werkingen ineens de deuren sloten. Wij zijn zelf geen hulpverleners, maar werken met mensen die hulp nodig hebben. We vinden het belangrijk dat de hulpverlening goed georganiseerd wordt en dat mensen correcte info krijgen. Onze organisatie zet in op ontmoeten, informeren, impact geven op de samenleving en doorverwijzen. Die sociale kaart helpt ons met dat laatste luik. Zo verwijs ik door naar collega's, maar ook naar partners in de wijk of andere organisaties."

Meer info?

Ontdek de actie: Ik kleur de sociale kaart Antwerps