Twee joggers langs de Schelde

Is bewegen in vuile lucht wel gezond?

Regelmatig verschijnen er verontrustende berichten over slechte luchtkwaliteit. Is fietsen naar het werk, een half uurtje joggen in de week en te voet naar de winkel dan nog gezond?

Blijf in beweging

“Bewegen heeft vele voordelen. Het is goed voor je gewicht, het vermindert rugpijn en gewrichtsklachten en verkleint je kans op een aantal ziektes zoals borstkanker, darmkanker en hart- en vaatziektes. Door regelmatig te bewegen voel je je ook beter in je vel. De gezondheidswinst van stappen en fietsen is bij de huidige luchtkwaliteit veel groter dan de mogelijke risico’s.” zegt Kathleen Degroeve, Medische Milieukundige van Logo Antwerpen. Onderzoekers berekenden dat je al meer dan 11 uur per dag in Antwerpen moet fietsen vooraleer de negatieve effecten van luchtvervuiling de positieve effecten van bewegen teniet doen. In Peking is dit volgens hun berekeningen al na twee uur fietsen het geval.

Ook als je intensiever beweegt, zoals hardlopen of een andere sport, haalt het positieve gezondheidseffect het van de negatieve effecten.

Waar sport je het best?

“Er zijn enkele tips die je kan volgen bij de keuze van je looproute, ” zegt Kathleen Degroeve, “kies voor de parallelle weg in plaats van de drukke weg. Zoek parken of bossen op, je komt niet alleen meer tot rust door in de natuur te bewegen, de lucht is er ook minder vuil.”

“Bij hoge ozonwaarden in de zomer sport je best in de voormiddag of na tien uur ’s avonds. Dan zijn de ozonwaarden lager dan overdag. Ozon is een erg reactief gas dat bij inademing de werking van de longen en luchtwegen beperkt. Je kan gezondheidsklachten zoals hoest, kortademigheid, irritatie van oog, neus en keel, pijn in de borstkas en hoofdpijn krijgen. Astmapatiënten hebben meer kans op astma-aanvallen bij verhoogde ozonconcentraties.”

Blijf dus in beweging maar zoek verkeersarme en groene routes op waar mogelijk.

Weetjes

  • Bewegen is goed voor je gewicht, bloeddruk, cholesterol, spieren en botten, en bloedsuikerspiegel.
  • Bewegen zorgt voor minder (rug)pijn, minder vermoeide ogen en minder gewrichtsklachten.
  • Bewegen geeft minder kans op darmkanker, borstkanker, osteoporose, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, en valincidenten.
  • Als je voldoende in beweging bent, voel je je vanzelf beter in je vel
  • Je moet 11 uur fietsen in vervuilde lucht om de gezondheidswinst van het bewegen teniet te doen.
  • Een gemiddelde fietser weegt 4 kg minder dan een autorijder.
Reacties:
Er zijn nog geen reacties toegevoegd. Voeg er zelf één toe!