de bewegingsdriehoek van Gezond Leven Vlaams Instituut Gezond Leven

Meer bewegen: hoe doet u dat?

Bewegen is goed voor uw gezondheid. Vaak is het ook een manier om mensen te ontmoeten. Weet u niet hoe eraan te beginnen? De bewegingsdriehoek geeft u tips en inspiratie.

Zit minder lang stil én beweeg meer

150 minuten matig intensief bewegen per week is ideaal. Maar ook al beweegt u voldoende, het is even belangrijk om niet te lang stil te zitten. Sta om het half uur eens recht, bijvoorbeeld om een glas water te halen.

Zet stap voor stap: elk beetje beweging is beter dan niks

Introduceer met mondjesmaat meer beweging in uw leven. Want élk beetje beweging is beter dan niks. Probeer bijvoorbeeld dagelijks een paar minuutjes meer te bewegen, in uw eigen tempo. 

Kies voor haalbare doelen, u hoeft heus niet de Himalaya te beklimmen. Elke stap vooruit, richting de gezondheidsaanbevelingen, is een overwinning. Geef niet op wanneer u eens een terugval kent. Dat is normaal. 

Ga elke dag voor een gezonde mix van zitten, staan en bewegen

De bewegingsdriehoek heeft drie groene kleuren voor beweging, van licht naar donker, van licht naar hoog intensief. 

  • Probeer het grootste deel van elke dag licht intensief te bewegen zoals traag stappen, staand computeren, licht huishoudelijk werk, stappen naar school, spelen met ouders... Zelfs in licht intensief bewegen schuilen volgens studies meer gezondheidsvoordelen dan voorheen gedacht.
  • Beweeg daarnaast dagelijks een stukje met matige intensiteitAls u matig intensief beweegt, gaat u sneller ademen en slaat uw hart sneller. U bent nog niet buiten adem en u kan nog gewoon praten. Het gaat om stevig wandelen, recreatief zwemmen, fietsen naar het werk, tuinieren…
  • Gooit u er nog een wekelijkse portie beweging aan hoge intensiteit tegenaan? Dan speelt u volop de gezondheidskaart uit. Als u hoog intensief beweegt, gaat u ook zweten. Voorbeelden zijn lopen, een partijtje basketbal spelen, spitten in de tuin... Bewegen aan hoge intensiteit heeft extra voordelen voor uw gezondheid in vergelijking met matig en licht intensief bewegen.

Daarnaast proberen we best ook om onze spieren wekelijks te trainen en zo te versterken. Slimme krachtoefeningen doet u gewoon thuis of onderweg: zet de versnelling van uw fiets wat zwaarder, fiets of wandel bergop, neem de trap (wie al vrij fit is zelfs met twee treden tegelijk), draag kleine boodschappen in plaats van een winkelkarretje te gebruiken...

Reacties:
Er zijn nog geen reacties toegevoegd. Voeg er zelf één toe!