Sanne doet appèl op jou: “Sensibiliseren rond toegankelijkheid is nodig”
“Zeker bij een onzichtbare beperking, vergeten collega’s weleens dat ik een beperking heb.” 3 december is het de Internationale Dag van mensen met een beperking. Stadsmedewerker Sanne legt uit welke drempels zij ervaart en hoe jij kan helpen.
Wij doen appèl op jou!
Stadsollega’s ontvingen eind november een unieke appel op de werkplek. Met die appel doen wij appèl op onze medewerkers om samen mee de drempels voor collega’s te verlagen. Sanne Peeters stadsmedewerker bij OS Werk heeft autisme en is vrijwilliger bij de Vlaamse Vereniging Autisme. Bewustmaking rond toegankelijkheid vindt zij een belangrijk aspect op de werkvloer. Ze deelt graag haar ervaring.
Waarom is toegankelijkheid een belangrijk thema?
“Ik vind toegankelijkheid een belangrijk thema omdat collega’s zich niet altijd bewust zijn van de drempels die wij ervaren. Ik heb autisme waardoor het voor mij moeilijker is om te schakelen van situatie naar situatie. Ik vind het aangenaam als collega’s daar rekening mee houden op de werkvloer. Daarom is sensibiliseren rond toegankelijkheid nog steeds nodig. Zeker bij een onzichtbare beperking, vergeten collega’s weleens dat ik een handicap heb.’
Kan je enkele voorbeelden geven waar collega’s rekening mee kunnen houden?
“Hou er rekening mee dat ik vaak nood heb aan een breder kader mét verklaring en meer details. Communiceer duidelijk wie, wat, waar, wanneer en vooral waarom. Mensen die bijvoorbeeld vragen om ‘snel’ iets in orde te brengen, maar niet definiëren wat snel is. Dat is voor mij niet duidelijk genoeg als het uiteindelijk blijkt dat dit pas volgende week in orde moet zijn. Als ik bezig ben met mijn werk vind ik het heel lastig als de collega naast mij telefoneert. Wees je ervan bewust dat het moeilijk is voor mensen met autisme om die extra prikkels te filteren en naar de achtergrond te duwen. Zo heeft ons brein meer moeite om onderscheid te maken tussen belangrijke en onbelangrijke prikkels op dat moment. Telefoneer bij voorkeur in een andere ruimte zodat ik me kan blijven concentreren op mijn werk.
Ik heb ook moeite met onverwachte veranderingen. Als collega’s bijvoorbeeld een afterwork organiseren, wil ik dat graag op voorhand weten. Dan is de kans ook groter dat ik aansluit. Verwacht niet dat de persoon met autisme het spontane idee even leuk vindt als jij. Dring dan ook niet aan als die collega liever niet mee wil gaan.
Onlangs was er een brandalarmoefening op den Bell, zo een plotse verandering is niet vanzelfsprekend. Het is natuurlijk voor niemand evident om ineens je werk te laten vallen, maar voor mij geeft het extra prikkels waardoor ik een enorme vermoeidheid ervaar. Het luide alarm is voor mij verschrikkelijk en pijnlijk. Met als resultaat een erge hoofdpijn waardoor ik nadien niet meer kan verder werken.”
Waarom is de actie nodig voor medewerkers?
“Met een paar concrete eenvoudige tips kan je voor mij al een grote bijdrage leveren. Die bewustmaking rond toegankelijkheid helpt om mijn plek op de werkvloer zo aangenaam mogelijk te maken.”
Stad zet in op bewustmaking rond toegankelijkheid
Als stad vinden wij die bewustmaking rond toegankelijkheid dan ook belangrijk. Zo organiseerden we een onderdompelsessie rond toegankelijke dienstverlening samen met ervaringsdeskundigen en collega’s. Met een inleefoefening ervaarden collega’s hoe het is om een beperking te hebben. De stad werkt ook aan het project slimme schakels waarbij je op een toegankelijke en vlotte manier van het ene naar het andere vervoersmiddel stapt. Ten slotte ontwikkelden we ook het actieplan Talentoscoop waarbij we drempels verlagen voor kwetsbare doelgroepen binnen de eigen organisatie.
Appelactie in beeld
Om het thema extra onder de aandacht te brengen verdeelden wij 5400 appels naar onze medewerkers. Maatwerkbedrijf Weerwerk zorgde voor de bestickering en verdeling. De organisatie coacht mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt en begeleidt hen weer naar werk. Enkele collega’s reageren op de appelactie:
Lori: “Ik ben blij verrast met het woordmopje, ik kan dat heel erg appreciëren. Ik werk hier zelf nog maar een maand, maar fijn dat mijn werkgever zo’n leuke, originele actie organiseert. De slogan ‘ik doe appèl op jou’ blijft hangen.”
Katja: “Ik vind het goed gevonden. Een leuke actie om drempels voor collega’s met een beperking mee te verlagen. Een positieve campagne die collega’s op hun werkplek nog eens rustig kunnen bekijken door de QR-code op de appel te scannen.”