Projectvergadering bij de afdeling Omgeving
Het omgevingsvergunningenbesluit voorziet de mogelijkheid om een projectvergadering te organiseren.
Wie kan een projectvergadering aanvragen?
De initiatiefnemer van een toekomstig project kan aan de overheid bevoegd voor de vergunningsaanvraag, vragen om een projectvergadering te organiseren.
Wanneer kan er een projectvergadering georganiseerd worden?
- (formeel vooroverleg) wanneer over de vergunningsaanvraag advies moet gevraagd worden aan de POVC (provinciale omgevingscommissie):
- een MER of MOBER vereist is of er een ontheffing verkregen is van de MER-plicht door het Vlaams Ministerie Omgeving
- Wanneer het gaat om een aanvraag met betrekking tot kleinhandelsactiviteiten met een netto handelsoppervlakte van meer dan 20.000 vierkante meter.
- een OVR (omgevingsveiligheidsrapport)
- Voor werken van algemeen belang met ruimtelijk beperkte impact zodat een afwijking op voorschriften kan verkregen worden.
Hoe moet je een projectvergadering aanvragen?
1. Stuur de aanvraag tot organisatie van een projectvergadering per aangetekende zending aan:
- College van burgemeester en schepenen – Grote Markt 1 – 2000 Antwerpen
2. Voeg een projectstudie toe. Deze bevat minstens de volgende gegevens:
- de naam, hoedanigheid en het adres van de initiatiefnemer
- de ligging en beschrijving van de gronden waarop het project plaatsvindt
- de indelingsrubrieken waartoe de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit behoort (indien bekend)
- een omschrijving van:
- het project of de verandering eraan
- de ruimtelijke uitwerking van het project of de verandering eraan
- de mogelijke hinder en risico’s die de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit meebrengt voor mens en milieu (indien van toepassing) (artikel 7 § 2 OVB)
3. Vermeld de contactgegevens van eventuele derde belanghebbenden die de vergadering moeten bijwonen.
Wie organiseert de projectvergadering?
Het bevoegde bestuur organiseert de projectvergadering en bezorgt het verzoek en de projectstudie uiterlijk 30 dagen voor de datum van de projectvergadering aan:
- De verplichte adviesinstanties;
- het adviserend schepencollege (stad niet bevoegde overheid) vertegenwoordigd door de GOA (gemeentelijk omgevingsambtenaar);
- de afdeling bevoegd voor veiligheids- en milieueffectrapportage;
- eventueel derden belanghebbenden (worden gehoord)
Opmerkingen over het geplande project worden uiterlijk op het moment van de projectvergadering gemaakt.
Wanneer heeft de projectvergadering plaats?
Binnen een termijn van 60 dagen na de datum van ontvangst van het verzoek.
Wie maakt het verslag van de projectvergadering?
De stad stelt een ontwerpverslag op en bezorgt dit binnen 30 dagen aan:
- de initiatiefnemer
- de verplichte adviesinstanties
- het adviserend schepencollege (indien stad niet bevoegd)
- afdeling bevoegd voor veiligheids- en milieueffectrapportage
- derde belanghebbenden, indien aanwezig op de vergadering
De aanwezigen op de projectvergadering kunnen binnen 14 dagen na ontvangst van het ontwerp opmerkingen maken, deze worden toegevoegd en het finale verslag wordt terug bezorgd.
Wat kost een projectvergadering?
Voor de organisatie van een projectvergadering wordt er 500 euro belasting aangerekend.