Stedenbouwkundig attest
Het stedenbouwkundig attest geeft aan of een project in aanmerking kan komen voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of het verkavelen van gronden.
Wat?
Wanneer je zeker wil zijn over de bouwmogelijkheid van een bepaald project of over de verkaveling van een grond vóór je de eigenlijke aanvraag tot omgevingsvergunning indient, dan vraag je best eerst een stedenbouwkundig attest aan. Dit attest is interessant wanneer er op het perceel geen eenduidige voorschriften zijn en je tochwil weten of je op het stuk grond jouw droom kan realiseren.
Hoe?
Om een stedenbouwkundig attest aan te vragen heb je geen architect nodig. Je hoeft ook geen eigenaar van de betrokken grond te zijn. Het attest wordt verleend op basis van een door jou opgemaakt schetsontwerp. Zo kan je zonder veel kosten en zonder risico meer zekerheid verkrijgen over de bouw- of verkavelingsmogelijkheden op een bepaald perceel.
Vul het aanvraagformulier in en voeg de bewijsstukken toe.
Een aanvraagdossier indienen
Dien jouw aanvraagdossier in:
Brief: college van burgemeester en schepenen, t.a.v. Dienst Vergunningen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen
- Mail: omgevingsvergunning@antwerpen.be
Wanneer krijg je het attest?
Binnen een termijn van 75 dagen na de ontvangst van de aanvraag.
Geldigheid
Het stedenbouwkundig attest kan niet worden gewijzigd of tegengesproken, voor zover:
er geen sprake is van substantiële wijzigingen aan het betrokken terrein of wijzigingen van de stedenbouwkundige voorschriften of de eventuele verkavelingsvoorschriften;
de verplichte adviezen of de geformuleerde bezwaren tijdens het openbaar onderzoek geen feiten of overwegingen aan het licht brengen waarmee bij de opmaak van het stedenbouwkundig attest geen rekening werd gehouden;
het stedenbouwkundig attest niet is aangetast door manifeste materiële fouten.
Let op ! Een attest is nog geen omgevingsvergunning, en de erop vermelde informatie inzake bestemming en de opgelegde voorwaarden blijft slechts twee jaar geldig.