Sandra en Bie aan de slagstad Antwerpen

"Ik leerde vrijwilligers beter begeleiden"

Het Servicepunt Vrijwilligers (huidige dienst Vrijwilligerswerk Antwerpen) ondersteunt organisaties in hun werking met vrijwilligers. Naast het algemene aanbod kan u bij onze coach Bie Noé terecht voor een traject op maat van uw organisatie. Sandra Tshiebe van Stadsklap kreeg advies van Bie. Beide dames vertellen u er meer over.

Wanneer kan een organisatie advies vragen aan de coach?

Bie (coach): "Elke organisatie met vragen over vrijwilligerswerk kan bij mij terecht. Ik adviseer zowel startende organisaties als organisaties die al lang met vrijwilligers werken. Ook organisaties die vrijwilligers zoeken voor een specifiek project zijn welkom. Ik kan eenmalig advies geven of samen een coaching opstarten zoals bij Sandra."

Waarom vroeg je advies aan de coach?

Sandra: "Ik startte in januari 2017 als verantwoordelijke voor Stadsklap - de interculturele groepsgesprekken van Atlas, inburgering en integratie. Ik schreef mij in voor een vorming van het Servicepunt Vrijwilligers omdat ik weinig ervaring had met vrijwilligerswerk. De vorming was volzet, maar coach Bie contacteerde mij en stelde een persoonlijk coachingstraject voor."

Hoe verloopt een coachingstraject?

Bie: "Het traject is vraaggestuurd door de organisatie. Het ligt op de grens tussen coaching en advies. Ik weet zelf veel over vrijwilligerswerk en ik heb mijn eigen ideeën. Maar organisaties weten wat voor hen belangrijk is. In een eerste gesprek stellen we de vraag scherp. Vervolgens bepalen we de volgende stappen." 

Sandra: "De coaching is heel interactief. Zo stelde Bie mij een heleboel vragen: Hoe ziet een ideale Stadsklap eruit?  Wie zijn de actoren? Wat hebben de vrijwilligers nodig? Wat is mijn rol? Hoe vertaal ik mijn rol naar de anderen? Door goed na te denken over deze vragen, werd het voor mij duidelijk wat ik wilde bereiken met de coaching."

"Daarnaast bespraken we hoe we onze visie goed kunnen communiceren naar de vrijwilligers. Daarom moest ik goed nadenken over vragen zoals: Wat is ons doel? Wat willen we met Stadsklap bereiken? En wat is de rol van onze vrijwilligers?" 

Bie: "Het eerste gesprek duurt meestal wat langer. Het is belangrijk dat we de vragen van de organisatie goed helder krijgen. Bovendien wil ik de organisatie goed leren kennen."

Hoe bepaalden jullie de volgende stappen?

Sandra: "We schreven alles op wat in mij opkwam. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat ik een infobrochure op maat van mijn vrijwilligers nodig had. Ik gebruikte de algemene brochure van Atlas. Maar deze brochure bood onvoldoende een kader voor mijn vrijwilligers. Een brochure voor de vrijwilligers van Stadsklap bleek handig te zijn tijdens de kennismakingsgesprekken."

Bie: "Het traject werkt enkel als mensen er iets mee doen. Dat kan ook in kleine stappen. We kunnen zaken behapbaar maken volgens de prioriteiten van de organisatie. Op een flipchart geef ik aan wat er ligt, wat de organisatie al doet en wat meer aandacht vraagt. Deze flipchart geeft organisaties een houvast gedurende het volledige traject."

Wat was de meerwaarde van de coaching?

Sandra: "Bie hielp mij op verschillende vlakken. Dankzij haar kan ik het kader van vrijwilligerswerk bij Stadsklap beter uitleggen. Verder leerde ik om vrijwilligers beter te begeleiden."

"Vrijwilligers steken veel tijd en energie in een project. In ons geval kiezen ze vaak bewust voor Stadsklap, omdat ze geloven in de waarden die wij uitdragen. Ik heb dan ook enorm veel respect voor vrijwilligers. Ze zijn echt een meerwaarde voor ons project. Want zonder hen zouden veel activiteiten gewoonweg niet plaatsvinden."

"Dankzij het advies van Bie lukt het mij beter om mijn waardering uit te spreken. Zowel op formele als informele momenten even checken of het goed gaat en hen bedankten. Dat is een belangrijke les die ik heb geleerd."

Is het altijd een één-op-één verhaal?

Bie: "Dat hoeft niet. Ik spreek dat af met de vrijwilligersverantwoordelijke. Soms willen organisaties hun vrijwilligersbeleid meer draagvlak geven. Of willen ze er samen over nadenken. Dan is het net nuttig om met meerdere personen aan de slag te gaan."

Versterkt het coachingstraject ook organisaties in het algemeen?

Sandra: "Zeer zeker. Ik gebruik nu een duidelijke flow als ik vrijwilligers begeleid: een goed kennismakingsgesprek, een proefperiode, informeel en formeel contact zoals een vrijwilligersoverlegDankzij deze flow loopt de samenwerking met vrijwilligers vlotter."

"Maar er is meer. Ik werk op een meer professionele manier met vrijwilligers. Daardoor kan ik beter en meer kennis delen met collega's. De coaching is vlot, efficiënt en gericht op het oplossen van problemen. Dat straalt af op de gehele organisatie. Mijn collega's waren trouwens heel enthousiast toen ik hen het coachingstraject voorstelde."

Bie: "Ik merk dat organisaties stappen zetten tijdens het traject. Ze maken kennis met nieuwe ideeën en gaan er volgens echt mee aan de slag."

Raad je organisaties aan om een coachingstraject te volgen?

Sandra: "Ja want het heeft echt een meerwaarde. De coach ziet dingen die je zelf niet meer ziet. Bie helpt je dan om verder na te denken. Op een vlotte en creatieve manier ontdek je waar je aan moet werken."

Meer info bij onze contactpersoon

Heleen Van Doninck
tel. 03 338 17 62 | gsm 0478 62 33 22
heleen.vandoninck@antwerpen.be 

Reacties:
Er zijn nog geen reacties toegevoegd. Voeg er zelf één toe!