Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen
Een foto van Annelies Verroken.stad Antwerpen

"Het gaat om kleine digitale zaken in het dagelijks leven"

De voorbije jaren werkte Annelies Verroken als medewerker e-inclusie bij Atlas, integratie en inburgering. Begin deze maand begon ze aan een nieuw avontuur. Wij gingen nog een laatste keer langs met enkele vragen over e-inclusie.

Waarom werkt Atlas rond e-inclusie?

Annelies: "We merkten dat veel mensen moeite hadden met digitale veranderingen. Voor steeds meer zaken moet je een e-mailadres hebben, een online account aanvragen, via de website een afspraak maken, ..."

"De digitale vooruitgang creëert kansen, maar ook veel drempels. Een goed voorbeeld is dat van een inburgeraar met kinderen. Als die een les maatschappelijke oriëntatie wil volgen, heeft hij kinderopvang nodig. Daarvoor moet hij eerst online een code aanvragen. En om dat te kunnen moet hij zijn weg vinden op de website." 

"We beseffen bij Atlas dat we onze doelgroep, inburgeraars, zoveel mogelijk moeten ondersteunen in het gebruik van hun eigen toestellen. Door hen te laten oefenen en te stimuleren proberen we hun digitale vaardigheden te verbeteren. Zo kunnen ze zich goed voorbereiden op het leven in België."

Hoe werkt het?

Annelies: "We laten hen oefenen met hun smartphone. En we laten zien dat ze met hun smartphone veel meer kunnen dan communiceren met vrienden en familie."

"We geven info over onder andere betaalapps en Google Maps. Eigenlijk richten we ons op allemaal kleine mogelijkheden om mensen iets digitaals te laten doen." 

"Ik geef een voorbeeld: wie een afspraak maakt aan het onthaal krijgt een kaartje. Maar we vertellen mensen ook dat ze een qr-code kunnen scannen. Een code die leidt naar de gegevens van hun trajectbegeleider. Voor sommige mensen is dat niet genoeg. Daarom startten we het Digilabo op."

Wat is het Digilabo?

Annelies: "Sommige klanten hebben dringende noden. Ze hebben bijvoorbeeld morgen kinderopvang nodig en moeten vandaag alles online regelen. Uiteraard krijgen ze dan hulp van hun trajectbegeleider of leerkracht. Maar er zit geen leerkans in."

"Daarom startten we met Digilabo. Mensen leren er in hun eigen taal werken met de computer of smartphone. Zo maken ze online kennis met e-mailen, de website van de VDAB, kinderopvang, ..."

Op welk project ben je trots?

Annelies: "Ik ben trots op de app 'Welkom in Antwerpen'. Voor mij is deze app een mooi voorbeeld van een Nederlandstalige app die toch bruikbaar is voor nieuwkomers. De app helpt mensen in het dagelijks leven. Ook dat vind ik enorm belangrijk."

"Ik ben ook trots op de collega's van Atlas. Ze zijn doordrongen van het idee dat een smartphone mensen helpt en meer zelfredzaam maakt. Een computercursus geven is niet genoeg, het draait om het digitaal sterker maken van mensen."

Heb je nog een e-inclusie droom?

Annelies: "Ik hoop dat ontwikkelaars van apps en websites meer aandacht besteden aan de toegankelijkheid van hun medium. Niet alleen voor anderstaligen, maar ook voor personen met een handicap en minder taalvaardige mensen."

"Soms vrezen ze dat een app of website dan te eenvoudig wordt. Maar die vrees is onterecht. Dat hebben we met onze app 'Welkom in Antwerpen' bewezen."

Heb je nog een tip?

Annelies: "Zoek het niet te ver. In elke handeling zit een digitaal alternatief. Laat je klant bijvoorbeeld een foto maken van jouw naamkaartje of help hem om een afspraak in zijn agenda te zetten. Zorg ervoor dat mensen hun smartphone functioneel kunnen gebruiken. Dat is al een hele stap."