U bent hier

Stad Antwerpen neemt acties tegen de verspreiding van het coronavirus. Zo wil ze de gezondheid van de burgers maximaal beschermen.

Tijdens de acties is er alleen sociale hulp die zeer dringend is. Andere diensten gaan tijdelijk niet door, of organiseert de stad anders.

Welke sociale hulp is er? Je vindt het laatste nieuws in dit bericht.

De komende weken en maanden starten we in fases terug diensten op. Kom je in contact met onze medewerkers?Dan vragen we om de richtlijnen (mondmasker, handgel, afstand houden …) te respecteren.

 

Welke sociale hulp is er?

Er is tijdelijk alleen sociale hulp die zeer dringend is.

Stel je vraag zoveel mogelijk online.

 

Sociale centra
  • De sociale centra werken enkel op afspraak.  Vanaf 21 september kan je in alle sociale centra terecht, behalve Berchem. Maak een afspraak door:
  • Ben je klant in sociaal centrum Berchem? Contacteer ons via het hulpformulier, bel of mail.We ontvangen je in sociaal centrum Zurenborg.  
  • We doen enkel huisbezoeken in crisissituaties.Een gesprek aan de voordeur (stoepgesprek) is wel mogelijk.

 

Oplaadpunten budgetmeter

De oplaadpunten in de sociale centra zijn open op afspraak.Bel of mail je maatschappelijk werker. 

Waar kan je nog opladen? Dat zie je in dit overzicht.Vul je woonplaats in en vind de oplaadpunten in je buurt. 

Ben je een klant van sociaal centrum Linkeroever?

Dan kan je je kaart ook opladen in gemeentehuis Zwijndrecht, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht. Maak eerst een afspraak via 0800 99 604 (gratis nummer) tijdens deze openingsuren.

Stookoliepremie aanvragen

Een stookoliepremie aanvragen kan nog steeds. Volg deze stappen.

  1. Vul het aanvraagformulier in. 
  2. Maak een kopie van:
    • je identiteitskaart
    • je bankkaart
    • je factuur

Woon je in een appartementsgebouw? 

Bezorg dan een attest van de verhuurder waarin staat over hoeveel appartementen de stookolie verdeeld wordt.

  1.  Bezorg ze aan het sociaal centrum. Dat doe je op één van deze manieren: 
  • Scan de documenten en mail ze naar energieteam@antwerpen.be
  • Stop de documenten in de brievenbus van je sociaal centrum.

 

Schuldhulpverlening

Heb je vragen over schulden?

Stel je vraag eerst via telefoon of mail.

Is een bezoek aan Schuldhulpverlening echt nodig?

Maak dan een afspraak.Meer info en contact

 

Energieteam

Deze dienst werkt beperkt op afspraak.

Bel, mail of stel je vraag online. 

 

Voedselhulp
  • Ben je klant van een sociaal centrum en heb je voeding nodig? Contacteer dan je maatschappelijk werker. Die geeft je een afspraak en zegt waar je producten kan afhalen. 
  • Ben je geen klant van een sociaal centrum? Bel dan naar het Stedelijk Contactcenter: tel. 03 22 11 333 (elke werkdag van 9 tot 17 uur).

 

Antwerpen Helpt

Heb je hulp nodig? Heb je een dringende computervraag? Wil je met iemand praten? Contacteer Antwerpen Helpt.

 

Woonkantoor in Ecohuis open op afspraak

Je kan met je vragen over wonen, verbouwen, huren en verhuren terecht in de woonkantoren in het EcoHuis (Borgerhout) en het stadsloket Ekeren. Je maakt op voorhand een afspraak.

Je kan ook telefonisch of via mail een vraag stellen. Je vindt alle info op deze pagina. De andere woonkantoren zijn voorlopig gesloten.

 

Binnenste Buiten
  • De sociale kledingwinkel en het naaiatelier zijn gesloten.
  • Ben je klant van een sociaal centrum?
    • De maatschappelijk werkers starten nieuwe dossiers voor individuele begeleiding op zowel via telefoon als videochat.

 

    Dag- en nachtopvang van daklozen 

    Lees meer over welke diensten er zijn, waar en voor wie.

    De centra nemen extra acties tegen de verspreiding van corona.

    Je kan de Stedelijke Dispatching alleen via telefoon en mail bereiken:

     

    Aanvraag van een referentieadres

    Heb je geen officiële verblijfplaats?

    Dan kan je een referentieadres aanvragen bij de stad.

    Dat is belangrijk dat je een officieel adres hebt om een uitkering en documenten van de overheid te kunnen krijgen.

    Wil je een referentieadres aanvragen? Mail dan naar adressen@antwerpen.be.

     

    Hulplijn bij vragen over geweld in het gezin (1712)

    1712 is een hulplijn waar kinderen en jongeren terechtkunnen met vragen over:

    • geweld binnen het gezin of de familie
    • relationele spanningen
    • pesten

    Contact (nu uitgebreide openingsuren)

    tel.  1712 (gratis nummer)

    • op weekdagen (van 9 tot 18 uur)

    chat: www.1712.be

    • van maandag tot donderdag (van 13 tot 20 uur)

    Meer info

    www.1712.be

    Bekijk en verspreid de poster en animatiefilm

    Buurtrestaurants

    De buurtrestaurants en de cafetaria’s zijn gesloten. Tot 22 uur ‘s avonds kan je wel nog gerechten afhalen. Het buurtrestaurant zorgt voor de juiste verpakking. Breng geen eigen potjes en verpakking mee. Bekijk alle richtlijnen en de openingsuren op http://metsense.be.

     

    Taxicheques

    Je kan nog altijd taxicheques aanvragen via:

    Meer info

    https://bit.ly/2JQrENd

     

    Huizen van het Kind

    Kan ik terecht bij de Huizen van het Kind?

    De Huizen en de partners zijn telefonisch en via mail bereikbaar. Workshops en activiteiten vinden niet plaats.

    Je kan wel een afspraak maken voor een spreekuur.

    Zijn de consultatiebureaus van Kind en Gezin open?

    De consultatiebureaus van Kind en Gezin zijn open voor vaccinaties en onderzoeken. Je kan je afspraak altijd verplaatsen via de Kind en Gezinlijn op het nummer 078 150 100, bereikbaar van 8 tot 20 uur.

     

    COVID-19-toeslag voor kinderbijslag

    Was je inkomen lager door de coronacrisis? En heb je kind(eren)?

    Dan heb je misschien recht op een COVID-19-toeslag.

    Vraag je toeslag voor 31 oktober aan bij de uitbetaler van je Groeipakket.

    Lees er meer over op https://www.groeipakket.be/nl/COVID19

     

    Gezins- en jeugdhulp (1 Gezin, 1 Plan)

    Voor kinderen, jongeren en gezinnen die al begeleiding krijgen

    Je kan 1 Gezin 1 Plan via telefoon, mail of videochat bereiken.

    De gezinsbegeleiders en eerstelijnspsychologen helpen je ook in deze periode.

    Voor doorverwijzers

    Je kan nieuwe gezinnen met een hulpvraag nog altijd doorverwijzen:

    Fysiek contact: alleen in noodsituaties

    Is een gezin in nood? Dan is uitzonderlijk toch fysiek contact mogelijk.

    Daarbij respecteren de hulpverleners de hygiënevoorschriften en social distancing.

     

    Webpunten  

    Alle webpunten blijven open behalven webpunten Atlas, Nova, Merksen en Antwerpen.be-centrum.Computercursussen vinden niet plaats. 

    Onderzoek van mensen die mogelijk besmet zijn (triagepunten)

    Heb je symptomen van corona? 

    Lees hier wat je moet doen

    Testdorp TestCovid

    Heb je geen symptomen van corona?

    Dan kom je misschien in aanmerking voor een test in het Testdorp TestCovid. Je moet wel aan alle opgesomde voorwaarden voldoen, je vooraf registreren op de website www.testcovid.be, en online een afspraak maken.

    Lees hier de richtlijnen

     

    Wat als je stress of angst hebt? 

    Het coronavirus kan voor veel stress en angst zorgen.

    Binnen blijven is niet gemakkelijk, en kan spanningen en eenzaamheid veroorzaken. 

    Vind de juiste hulp om daarmee om te gaan.

     

    Zorgparking

    Je helpt ook door hulpverleners toe te laten om voor je garagepoort of oprit te parkeren.

    Zeker nu veel mensen thuis zijn, geraken ze moeilijk aan een parkeerplaats in de stad.

    Schrijf je daarom in bij Zorgparking.

     

    Wanneer en hoe draag je een mondmasker?

    Het dragen van een mondmasker (meer info hierover in het thema ‘Mondmaskers’) is voor iedereen ouder dan 12 jaar verplicht:

    • Op alle openbare markten, ook brocante- en rommelmarkten.
    • Op alle kermissen.
    • In alle publiek toegankelijke inrichtingen, behalve terwijl men neerzit om voeding of drank te consumeren, of tijdens een statische activiteit die de social distance strikt en voortdurend respecteert. Het gaat onder andere om: 
    • Hotels, restaurants, cafés
    • Winkels en winkelcentra
    • Bioscopen
    • Theater-, concert- en conferentiezalen
    • Auditoria
    • Gebedshuizen
    • Speelautomatenhallen
    • In alle overheidsgebouwen in de delen die toegankelijk zijn voor het publiek, zoals musea, bibliotheken, gerechtsgebouwen,...
    • In (pop-up) recyclageparken.
    • Op openbaar vervoer (inclusief stations en perrons)
    • Op het openbaar domein moet iedereen altijd een mondmasker bijhebben, en dat opzetten op drukke plaatsen.

     

    Lees zeker dit artikel en bekijk het filmpje.

     

    Zo draag je een mondmasker het best op plaatsen waar je geen 1,5 meter afstand kan houden. En op het openbaar vervoer draag je verplicht een mondmasker.

    Voor wie handig en creatief is: www.maakzelfjemondmasker.be.

     

    Deze informatie vind je ook in andere talen op deze pagina.

     

    Verspreid mee communicatie tegen corona

    We leven in een diverse stad. Het is belangrijk dat iedereen de acties rond hygiëne en het dragen van mondmaskers goed begrijpt en toepast. Help dat aub mee verspreiden.

     

    Affiche met maatregelen 

    Hang deze affiche met acties aan je raam. 

    Zo zien voorbijgangers en buurtbewoners de boodschap zeker.

    Hoe meer mensen de acties toepassen, hoe sneller we het virus verslaan.

     
    Communicatie over maatregelen in diverse talen

    Alle tips over social distancing en het gebruik van mondmaskers vind je in verschillende talen terug op deze pagina: Tools voor organisaties

     

     

    We evalueren de situatie continu en passen dit bericht regelmatig aan.

     

    Hou afstand.

    Was je handen.

    Zorg voor jezelf en voor elkaar.

     

    Meer info 

    Volg de meest recente adviezen op www.info-coronavirus.be.

    Lees de veelgestelde vragen op de website van stad Antwerpen.

    Of bel de infolijn van de stad op het nummer 03 22 11 333. 

    RSS