U bent hier

Stad Antwerpen neemt acties tegen de verspreiding van het coronavirus. Zo wil ze de gezondheid van de burgers maximaal beschermen.

Tijdens de acties is er alleen sociale hulp die zeer dringend is. Andere diensten gaan tijdelijk niet door, of organiseert de stad anders.

Welke sociale hulp is er? Je vindt het laatste nieuws in dit bericht.

De komende weken en maanden starten we in fases terug diensten op. Kom je in contact met onze medewerkers?Dan vragen we om de richtlijnen (mondmasker, handgel, afstand houden …) te respecteren.

 

Welke sociale hulp is er?

Er is tijdelijk alleen sociale hulp die zeer dringend is.

Stel je vraag zoveel mogelijk online.

 

Sociale centra
  • De loketten van de meeste sociale centra zijn gesloten. Je kan hen wel maximaal digitaal en via telefoon bereiken. Vraag hulp door een online formulier in te vullen, te bellen of te mailen. 
  • Een afspraak kan alleen in deze 3 sociale centra:
    • Hoboken/Kiel
    • De Vondel
    • Deurne Expo 
  • Deze centra blijven ook open:
    • sociaal centrum Plein (voor mensen zonder papieren)
    • sociaal centrum De Wilg (voor mensen met nood aan psychologische hulp)
    • Sociale Dienst Centrum 
  • Er zijn geen huisbezoeken meer, behalve in crisissituaties. 

 

Woonkantoor in Ecohuis open op afspraak

De woonkantoren in de stadsloketten van Berendrecht, Ekeren, Deurne en Wilrijk zijn gesloten. Daar vinden geen afspraken plaats. 

De medewerkers zetten maximaal in op dienstverlening per telefoon en mail: tel. 03 338 60 66, woonkantoor@antwerpen.be.

Vanaf dinsdag 12 mei kan u opnieuw een afspraak maken in het woonkantoor in het EcoHuis via tel. 03 338 60 66. Klanten die wegens het coronavirus een afspraak moesten annuleren, krijgen voorrang. Afspraken worden grondig gescreend op noodzakelijkheid.

 

Binnenste Buiten
  • De sociale kledingwinkel is terug open. De winkel werkt met een gesloten deur en uitsluitend op afspraak. Er zijn gepaste beschermingsmaatregelen (plexiglas aan de kassa, mondmaskers en handgel).
  • Maatschappelijk werkers begeleiden klanten nog altijd, maar alleen via telefoon en videochat.
  • Ben je klant van een sociaal centrum? De maatschappelijk werkers starten nog nieuwe dossiers voor individuele begeleiding op.
  • Wil je een klant toeleiden naar een workshop? Alle groepswerk voor klanten gebeurt op een latere datum in het najaar.
 
Oplaadpunten budgetmeter

De meeste oplaadpunten voor budgetmeters zijn gesloten.

Waar kan je nog wel opladen? Dat zie je in dit overzicht.

Ben je een klant van sociaal centrum Linkeroever?

Dan kan je je kaart ook opladen in gemeentehuis Zwijndrecht, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht. Maak eerst een afspraak via 0800 99 604 (gratis nummer) tijdens deze openingsuren.

 

Stookoliepremie aanvragen

Een stookoliepremie aanvragen kan nog steeds. Volg deze stappen.

  1. Vul het aanvraagformulier in. 
  2. Maak een kopie van:
    • je identiteitskaart
    • je bankkaart
    • je factuur

Woon je in een appartementsgebouw? 

Bezorg dan een attest van de verhuurder waarin staat over hoeveel appartementen de stookolie verdeeld wordt.

  1.  Bezorg ze aan het sociaal centrum. Dat doe je op één van deze manieren: 
  • Scan de documenten en mail ze naar energieteam@antwerpen.be
  • Stop de documenten in de brievenbus van je sociaal centrum.

 

Schuldhulpverlening

Heb je vragen over schulden?

Stel je vraag eerst via telefoon of mail.

 

Is een bezoek aan Schuldhulpverlening echt nodig?

Maak dan een afspraak.Meer info en contact

 

Energieteam

Deze dienst werkt beperkt op afspraak.

Bel, mail of stel je vraag online. 

 

Dag- en nachtopvang van daklozen 

Lees meer over welke diensten er zijn, waar en voor wie.

De centra nemen extra acties tegen de verspreiding van corona (bijvoorbeeld: extra opvang in Kerkstraat 43).

Alle nachtopvangcentra voor daklozen blijven open in Antwerpen. 

Je kan de Stedelijke Dispatching alleen via telefoon en mail bereiken:

 

Aanvraag van een referentieadres

Heb je geen officiële verblijfplaats?

Dan kan je een referentieadres aanvragen bij de stad.

Dat is belangrijk dat je een officieel adres hebt om een uitkering en documenten van de overheid te kunnen krijgen.

Wil je een referentieadres aanvragen? Mail dan naar adressen@antwerpen.be.

 

Hulplijn bij vragen over geweld in het gezin (1712)

1712 is een hulplijn waar kinderen en jongeren terechtkunnen met vragen over:

  • geweld binnen het gezin of de familie
  • relationele spanningen
  • pesten

Contact (nu uitgebreide openingsuren)

tel.  1712 (gratis nummer)

  • op weekdagen (van 9 tot 18 uur)

chat: www.1712.be

  • van maandag tot donderdag (van 13 tot 20 uur)

Meer info

www.1712.be

Bekijk en verspreid de poster en animatiefilm

 

Voedselhulp
  • Ben je klant van een sociaal centrum en heb je voeding nodig? Contacteer dan je maatschappelijk werker. Die geeft je een afspraak en zegt waar je producten kan afhalen. 
  • Ben je geen klant van een sociaal centrum? Bel dan naar het Stedelijk Contactcenter: tel. 03 22 11 333 (elke werkdag van 9 tot 17 uur).

 

Buurtrestaurants

De buurtrestaurants zijn terug open. Je kan langskomen zonder te reserveren, maximaal 45 minuten aan een tafel zitten en enkel met de kaart of contactloos betalen. Je kan ook nog altijd maaltijden afhalen. Het buurtrestaurant zorgt zelf voor de juiste verpakking. Breng geen eigen potjes en verpakking mee. Bekijk de richtlijnen en openingsuren op http://metsense.be. De cafetaria’s blijven voorlopig nog gesloten.

 

Taxicheques

Je kan nog altijd taxicheques aanvragen via:

Meer info

https://bit.ly/2JQrENd

 

Huizen van het Kind

De Huizen van het Kind en de partners blijven telefonisch en via e-mail beschikbaar. Je kan vanaf 18 mei fysiek alleen in deze Huizen van het Kind terecht met vragen over de opvoeding van je kinderen en vragen over de zwangerschap en geboorte. Er zijn geen groepsgesprekken en -activiteiten.

De consultatiebureaus van Kind en Gezin zijn open voor vaccinaties en prioritaire onderzoeken. Kind en Gezin contacteert ouders voor hun gewijzigde afspraak.

 

Gezins- en jeugdhulp (1 Gezin, 1 Plan)

Voor kinderen, jongeren en gezinnen die al begeleiding krijgen

Je kan 1 Gezin 1 Plan via telefoon, mail of videochat bereiken.

De gezinsbegeleiders en eerstelijnspsychologen helpen je ook in deze periode.

Voor doorverwijzers

Je kan nieuwe gezinnen met een hulpvraag nog altijd doorverwijzen:

Fysiek contact: alleen in noodsituaties

Is een gezin in nood? Dan is uitzonderlijk toch fysiek contact mogelijk.

Daarbij respecteren de hulpverleners de hygiënevoorschriften en social distancing.

 

Welke sociale hulp is er niet, of organiseert de stad anders? 

Alle andere diensten die niet zeer dringend zijn:

  • alle huisbezoeken, groepsgesprekken en -activiteiten (die gebeuren op een latere datum)
  • alle selfloketten

- Stedelijke ontmoetingsruimten en alle buurtsecretariaten

​​​Vanaf 16 juni kunnen verenigingen in Permeke terecht voor een adviesgesprek.

Vanaf dinsdag 7 juli kan je in het Buurtsecretariaat Permeke ook op afspraak terecht voor het gebruik van een werkplek en voor het printen of kopiëren van documenten.

Dat kan alleen op afspraak op het telefoonnummer 03 338 39 95 (tussen 9 en 16 uur) of via buurtsecretariaat@antwerpen.beLees meer

 

- Straatvrijwilligers

Vanaf 16 juni kunnen Straatvrijwilligers opnieuw materiaal (rode vuilniszakken, grijpers ...) afhalen.

Dat kan alleen op dinsdag in Permeke en na afspraak:

Meer info.

 

- Webpunten  

Momenteel zijn er 8 webpunten je gebruik kunt maken van een computer. De lessen blijven voorlopig geschrapt. Kom op afspraak (telefonisch). Wie zonder afspraak komt, wordt enkel toegelaten als er een computer ter beschikking is. Breng een mondmasker mee en ontsmet je handen bij het binnengaan.Let op! De meeste webpunten sluiten tijdens de zomer van 31 juli tot en met 23 augustus. Lees in dit nieuwsbericht meer over de openingsuren en hoe je een afspraak maakt. Webpunten NOVA, Atlas en Merksem blijven voorlopig gesloten.

 

Onderzoek van mensen die mogelijk besmet zijn (triagepunten)

Heb je symptomen van corona? 

ZIe hier wat je moet doen

Heb je geen symptomen van corona?

Dan kom je misschien in aanmerking voor een test in het Testdorp TestCovid.Je moet wel aan alle vier voorwaarden voldoen, je vooraf registreren op de website www.testcovid.be, en online een afspraak maken.

Lees hier de richtlijnen

 

Wat als je stress of angst hebt? 

Het coronavirus kan voor veel stress en angst zorgen.

Binnen blijven is niet gemakkelijk, en kan spanningen en eenzaamheid veroorzaken. 

Vind de juiste hulp om daarmee om te gaan.

 

Zorgparking

Je helpt ook door hulpverleners toe te laten om voor je garagepoort of oprit te parkeren.

Zeker nu veel mensen thuis zijn, geraken ze moeilijk aan een parkeerplaats in de stad.

Schrijf je daarom in bij Zorgparking.

 

Wanneer en hoe draag je een mondmasker?

Het dragen van een mondmasker (meer info hierover in het thema ‘Mondmaskers’) is voor iedereen ouder dan 12 jaar verplicht:

  • Op alle openbare markten, ook brocante- en rommelmarkten.
  • Op alle kermissen.
  • In alle publiek toegankelijke inrichtingen, behalve terwijl men neerzit om voeding of drank te consumeren, of tijdens een statische activiteit die de social distance strikt en voortdurend respecteert. Het gaat onder andere om: 
  • Hotels, restaurants, cafés
  • Winkels en winkelcentra
  • Bioscopen
  • Theater-, concert- en conferentiezalen
  • Auditoria
  • Gebedshuizen
  • Speelautomatenhallen
  • In alle overheidsgebouwen in de delen die toegankelijk zijn voor het publiek, zoals musea, bibliotheken, gerechtsgebouwen,...
  • In (pop-up) recyclageparken.
  • Op openbaar vervoer (inclusief stations en perrons)
  • Op het openbaar domein moet iedereen altijd een mondmasker bijhebben, en dat opzetten op drukke plaatsen.

 

Lees zeker dit artikel en bekijk het filmpje.

 

Zo draag je een mondmasker het best op plaatsen waar je geen 1,5 meter afstand kan houden. En op het openbaar vervoer draag je verplicht een mondmasker.

Voor wie handig en creatief is: www.maakzelfjemondmasker.be.

 

Deze informatie vind je ook in andere talen op deze pagina.

 

Verspreid mee communicatie tegen corona

We leven in een diverse stad. Het is belangrijk dat iedereen de acties rond hygiëne en het dragen van mondmaskers goed begrijpt en toepast. Help dat aub mee verspreiden.

 

Affiche met maatregelen 

Hang deze affiche met acties aan je raam. 

Zo zien voorbijgangers en buurtbewoners de boodschap zeker.

Hoe meer mensen de acties toepassen, hoe sneller we het virus verslaan.

 
Communicatie over maatregelen in diverse talen

Alle tips over social distancing en het gebruik van mondmaskers vind je in verschillende talen terug in het artikel 'Info over corona in diverse talen'. 

 

 

We evalueren de situatie continu en passen dit bericht regelmatig aan.

 

Hou afstand.

Was je handen.

Zorg voor jezelf en voor elkaar.

 

Meer info 

Volg de meest recente adviezen op www.info-coronavirus.be.

Lees de veelgestelde vragen op de website van stad Antwerpen.

Of bel de infolijn van de stad op het nummer 03 22 11 333. 

RSS