U bent hier


In een sociaal centrum van OCMW Antwerpen kan je terecht als je hulp nodig hebt. Bijvoorbeeld als je financiële problemen of schulden hebt.

 

Waar vraag je hulp?

1.  Je bent een nieuwe Antwerpenaar die:

  • een huurwoning heeft in Antwerpen
  • EN
  • je bent nog niet, of minder dan een maand ingeschreven in het Antwerps bevolkingsregister.

 

> Dan maak je een afspraak met het centraal onthaalbureau

Na een positieve beslissing over je hulpvraag krijg je een maatschappelijk werker in het sociaal centrum in je buurt. 

 

2. Je hebt geen huurcontract voor een woning in Antwerpen.

 

3. Je bent langer dan een maand ingeschreven in Antwerpen.

 

​> Dan ga je naar het sociaal centrum in de buurt. Welk centrum is dat? 

  • Bel het OCMW-informatiepunt op het nummer 03 22 11 333
  • Tik de straatnaam in deze stratenlijst in.
  • Het resultaat is het sociaal centrum dat je verder zal bedienen.

Raadpleeg hier de adressen en openingsuren per sociaal centrum.

 

4. Je hebt geen papieren om in België te verblijven.

> Dan ga je naar sociaal centrum Plein

 

Waar vind je een sociaal centrum?

OCMW Antwerpen heeft meer dan 20 sociale centra verspreid over het grondgebied Antwerpen: Antwerpen, Berchem, Berendrecht, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Hoboken, Merksem en Wilrijk.

In de stratenlijst kan je opzoeken welk sociaal centrum het dichtst bij jouw woonplaats ligt.

Je kan ook bellen naar 03 22 11 333.

 

Hoe werkt een sociaal centrum?

Als je een vraag hebt, maak je eerst een afspraak.Je gaat daarna langs voor een eerste gesprek in een sociaal centrum.Tijdens dat gesprek luistert een maatschappelijk werker naar je vraag.Dan onderzoekt de maatschappelijk werker je situatie: Wat is je inkomen? Heb je schulden? … Dat heet ‘een sociaal onderzoek’. Na dat onderzoek stelt hij een vorm van hulp voor, bijvoorbeeld een leefloon.

De hoofd-maatschappelijk-werker van het sociaal centrum controleert je dossier en neemt een beslissing. Moeilijke of ingewikkelde dossiers legt hij voor aan de OCMW-raadsleden. Zij beslissen, maar volgen in vele gevallen het voorstel van de maatschappelijk werkers.

Meer info vind je in de welkomstbrochure.

 

Opgelet!

We moeten altijd eerst je situatie onderzoeken. Als je bijvoorbeeld financiële steun vraagt, krijg je dus nooit onmiddellijk geld.

Binnen de dertig dagen beslissen we of we je kunnen verder helpen. Dan kan de maatschappelijk werker je geld of andere hulp bezorgen.