5 Ontwikkelingsvisie voor het gebied

 

Stationsomgeving als multifunctionele ontwikkelingspool

Zoals in andere steden werkt ook het station Antwerpen-Centraal enerzijds als belangrijke poort voor de stad en anderzijds als motor voor de ontwikkeling van de directe omgeving. De uitbouw van het station opent ontwikkelingsperspectieven t.a.v. de invulling van de braakliggende terreinen voor stedelijke functies (hotel, shopping, ...) en woonfunctie in de aangrenzende wijken, voor het hergebruik van onderbenutte of leegstaande gebouwen (cinemacomplexen, kantoorgebouwen, ...) voor het revitaliseren van de aanwezige recreatieve en toeristische functies (dierentuin, ...) en handel en diensten (hotels, restaurants,... ) en voor het opnieuw aantrekkelijk maken en beter functioneren van de openbare ruimtes (pleinen, boulevards, ...).

 

Integratie

De nieuwe ontwikkeling op de braakliggende gronden van het bouwblok voorziet een centrale publieke ruimte die als drager fungeert voor de nieuwe ontwikkeling. Deze publieke ruimte wordt via doorsteken verbonden met het bestaande stratenpatroon. Hierdoor wordt enerzijds een nieuwe wand gecreëerd ten opzichte van de diamantwijk en wordt anderzijds een rechtstreekse verbinding gemaakt met de tweede uitgang van het H.S.T-station.

 

Massa

De vooropgestelde bouwvolumes bouwen de hoge densiteit van het noordelijke deel af en maken met het resterende gedeelte een overgang naar de aangrenzende woonwijk. Op deze wijze kunnen de verschillende gebouwen voldoende bezonning krijgen waardoor er naast de hoge dichtheid van een handel en kantoorontwikkeling ook nog mogelijkheden open blijven voor de integratie van een woonfunctie.

Aan de zijde Pelikaanstraat wordt de bestaande gevelwand van 8 bouwlagen verder door getrokken richting Plantin Moretuslei. De hoge bebouwing van het noordelijke deel met 12 bouwlagen wordt afgebouwd ter hoogte van de doorsteek naar de tweede stationstoegang. Verder wordt de bebouwing trapsgewijs van 8 bouwlagen verminderd naar 4 bouwlagen in de Lange Kievitstraat en de Lange Herentalsestraat.

 

Functies

De ontwikkeling van de stationsomgeving als multifunctioneel knooppunt gekoppeld aan de verschuivingen binnen de diamantsector stellen handel en kantoorachtige ontwikkelingen voor de site voorop, waarbij de woonfunctie voor een minimaal gedeelte dient geïntegreerd te worden binnen de contouren van de site. Naast deze basisfuncties zijn er diverse aanvullende en ondersteunende functies mogelijk zoals hotels, horeca en eventuele culturele activiteiten.

 

Ontsluiting en parkeren

Binnen de stationsomgeving wordt er heden een parkeercapaciteit gerealiseerd van ongeveer 2200 wagens waarvan 800 onder het Astridplein, 600 onder het Station Kievitplein en 1600 binnen de ontwikkeling van het Grup. Van deze ganse capaciteit zullen er ongeveer een 1500 plaatsen fungeren als publieke parking.

Gezien deze capaciteit en de diverse mogelijkheden voor de ontsluiting van het gebied met openbaar vervoer dient bij nieuwe ontwikkelingen de parkeercapaciteit sterk beperkt te worden. Hierdoor kan de doorstroming van verkeer in de reeds overvolle toegangswegen naar de toekomst blijvend gegarandeerd worden.

 

Als richtcijfer voor de parkeercapaciteit voor zowel nieuwe kantoorachtige of handelsontwikkelingen kan gerekend worden met 1 parkeerplaats per 150m² oppervlakte, 1 parkeerplaats per woongelegenheid en 1 parkeergelegenheid per 4 hotelkamers. Voor andere functies dient er verfijnd onderzoek te gebeuren voor de vaststelling van de parkeercapaciteit.

De ontsluiting van deze parkings dient maximaal te gebeuren via de Pelikaanstraat, zodat de diamantwijk langs de binnenzijde zo weinig mogelijk belast wordt met extra verkeer. Tevens is het profiel van deze straten niet voorzien op het ontsluiten van hoge capaciteit aan voertuigen. Mogelijks dient de wijkcirculatie herbekeken te worden in functie van de Pelikaanstraat, zodat deze rechtstreeks kan aansluiten op de hoofdinvalsweg Plantin-Moretuslei.

 

 [image]

 [image]