8 Overleg en inspraak

 

8.1 Adviezen van de beheerders van de wegenis

 

8.2 Bijkomende inlichtingen vanuit de plenaire vergadering

Het BPA werd aangepast om tegemoet te komen aan de adviezen van de plenaire vergadering.

 

Het verslag van de plenaire vergadering is toegevoegd als bijlage samen met de verstrekte adviezen van de betrokken besturen en van de Gecoro.

 

Advies Rohm Antwerpen en ARP (gecoördineerd advies)

Rohm Antwerpen en ARP merken op dat geen parkeernormen zijn opgenomen in de verordenende stedenbouwkundige voorschriften. De stad merkt op dat richtlijnen zijn uitgewerkt in de toelichtingsnota, maar dat deze gezien de beperkte oppervlaktedekking van dit BPA niet worden opgenomen in de voorschriften. De richtlijnen naar parkeercapaciteit zullen worden opgenomen in een afzonderlijke verordening voor het ganse gebied.

 

Rohm Antwerpen en ARP stellen dat de bebouwingspercentages in de binnengebieden vrij hoog zijn, rekening houdend met de grote dichtheid in het gebied. De bebouwingspercentages garanderen evenwel een zeker minimum aan open ruimte en liggen lager voor de gebieden palend aan woonzones. Bovendien gaat het hier om beperkte bouwhoogtes, die vooral voldoende licht en bezonning moeten garanderen in de aanpalende bebouwbare zones. Om die reden werd voor de gebieden palend aan woonzones het aantal lagen teruggebracht van 2 naar 1. Daarnaast zorgt de ‘zone voor binnenplein’ voor een aanzienlijke ontpitting centraal in het bouwblok. Deze centrale publieke open ruimte biedt (samen met het vlakbij gelegen stadspark en een minimum van 60 % onbebouwde ruimte per perceel in de binnengebieden palend aan de woonzones) voldoende bewegings- en ontspanningsmogelijkheden voor de buurtbewoners.

 

 

Advies provincie Antwerpen

De provincie merkt op dat geen parkeernormen zijn opgenomen in de verordenende stedenbouwkundige voorschriften. De stad merkt op dat richtlijnen zijn uitgewerkt in de toelichtingsnota, maar dat deze gezien de beperkte oppervlaktedekking van dit BPA niet worden opgenomen in de voorschriften. De richtlijnen naar parkeercapaciteit zullen worden opgenomen in een afzonderlijke verordening voor het ganse gebied.

 

De provincie stelt dat de bebouwingspercentages in de binnengebieden erg hoog zijn om een meer doorwaadbaar bouwblok te verkrijgen. De doorwaadbaarheid wordt echter vooral gegarandeerd door de publieke ‘zone voor binnenplein’, die met 3 publieke doorsteken de doorwandelbaarheid van het bouwblok sterk verhoogt. Deze zone zorgt voor een aanzienlijke ontpitting centraal in het bouwblok.

De bebouwingspercentages garanderen een zeker minimum aan open ruimte en moeten vooral voldoende licht en bezonning garanderen in de aanpalende bebouwbare zones.

 

De maatregelen betreffende het inrichten van het binnengebied als verblijfsruimte gelden binnen de ‘zone voor binnenplein’ die wel degelijk grafisch is weergegeven op het bestemmingsplan. De effectieve inrichting van het plein als verblijfsruimte zal deel uitmaken van de invulling van de momenteel braakliggende terreinen.

 

Advies districtsraad

Het district vraagt om de parkeernormen op te nemen in de voorschriften. De stad merkt op dat richtlijnen zijn uitgewerkt in de toelichtingsnota, maar dat deze gezien de beperkte oppervlaktedekking van dit BPA niet worden opgenomen in de voorschriften. De richtlijnen naar parkeercapaciteit zullen worden opgenomen in een afzonderlijke verordening voor het ganse gebied. De richtcijfers die in de toelichtingsnota zijn opgenomen, resulteren uit studiewerk naar de capaciteit van de omgeving.

 

Het district vraagt om in de voorschriften vast te stellen dat de ‘zone voor binnenplein’ bestemd is om ingericht te worden als openbare ruimte met minimaal 3 publieke doorsteken. De stad merkt op dat het publieke karakter wordt gegarandeerd in de voorschriften, maar, gezien het BPA de mogelijkheid moet bieden om een beveiligde zone te realiseren en het feit dat het een ontwikkeling betreft van een binnengebied, met een minimale openbaar stelling van de ruimte tussen 6.00 uur en 22 uur ’s avonds. Deze ruimte intekenen als openbare ruimte zou tot gevolg hebben dat de vooropgestelde doelstelling van de Hoge Raad van Diamant voor beveiliging van de Diamantwijk niet gerealiseerd kan worden.

Er worden 3 publieke doorgangen gerealiseerd onder dezelfde voorwaarden van openbaarstelling zoals opgenomen bij de ‘zone voor binnenplein’. De primaire verbindingen blijven de doorsteek naar de Pelikaanstraat en Hoveniersstraat, gezien de noodzakelijke verbinding met de 2e stationstoegang. De doorgang naar de Lange Herentalsestraat krijgt eveneens een publiek karakter, zodat het binnenplein steeds langs 3 zijden ontsloten kan worden. De verbinding naar de Lange Kievitstraat is een secundaire verbinding die niet noodzakelijk een publiek karakter dient te hebben om een meerwaarde te bieden aan de gebruikswaarde of verblijfswaarde van het binnenplein. Er wordt hier eveneens geopteerd voor een privatief, mogelijks publiek, karakter van deze doorsteek om, in geval van een beveiligde zone, het aantal controlepunten niet nodeloos op te voeren.

 

8.3 Resultaat van het openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek liep van 15/04/2006 tot 15/05/2006. Er werd 1 bewaarschrift ingediend. Het bezwaarschrift werd behandeld door de ontwerper en de gecoro. Het advies met betrekking tot het bezwaarschrift is toegevoegd als bijlage.

 

Ingevolge het bezwaarschrift werd volgende aanpassing aangebracht in het BPA:

  • In de voorafgaande bepalingen is een uitzondering t.o.v. de voorschriften voorzien voor nutsvoorzieningen.

 

8.4 Advies van het College van burgemeester en schepenen