4 Visie

 

4.1 Stedelijk niveau

Om het doorgaand verkeer binnen de districten naar de stadskern op te vangen wordt getracht het openbaar vervoer zo ver mogelijk door te trekken en de aanleg te voorzien van park- & ridezones. Bovendien zal door het afnemen van het doorgaand verkeer en realisatie van een vrije tram- en busbaan een vlottere verkeersafwikkeling gerealiseerd kunnen worden.

 

4.2 Niveau plangebied

Door het herlokaliseren van de bestaande sportvelden kunnen een keerlus, een vrije tram- en busbaan en een parking voor personenwagens gerealiseerd worden. Deze park & ride voorziening dient een alternatief te bieden voor het doorgaand verkeer komende vanuit Brasschaat, Kapellen en Schoten. De inplanting van de park & ride voorziening houdt rekening met de beschikbaarheid van vrije percelen en met de mogelijke (parkeer- en verkeers)hinder voor eventuele aanliggende bewoning. Het ontbreken van aanliggende bewoning, toekomstige realisatie van een (goederen)spoorlijn en het doortrekken van de grote ring onderstrepen dat deze ligging de meest gunstige is. Het laat een realisatie toe die in de toekomst kan groeien naar gelang vraag en aanbod van het openbaar vervoer toenemen.