5 Concepten

 

5.1 Conceptelementen niveau I: Het plangebied in relatie tot de stad

 

Uitgangspunten

 

Conceptelementen

 

 [image]

 

 

 [image]

De reserveringsstrook voor de grote ring tussen Merksem en Wommelgem maakt deel uit van de open-ruimte-structuur, die de begrenzing vormt van de voorstedelijke en stedelijke agglomeratie.

 

De reserveringsstrook wordt gebruikt om de tweede goederenspoorontsluiting van de haven aan te leggen.

 

 

 

 [image]

 

 

De open-ruimte-structuur kan als duidelijke begrenzing versterkt worden.

 

 

 

 

 [image]

 

 

 [image]

De Bredabaan vormt een noordelijke invalsweg naar Antwerpen.

 

De vrije tram- en busbaan op de Bredabaan vormen de noordelijke stamlijn van een bestaand of op korte termijn te ontwikkelen voorstedelijk openbaar vervoersnet. De park & ride voorziening moet een vlotte overstap van wagen op openbaar vervoer mogelijk maken.

 

 

5.2 Conceptelementen niveau II: Het plangebied als deel van Keizershoek

 

Uitgangspunten

 

Conceptelementen

 

 [image]

 

 

 [image]

 

  1. Grootwarenhuizen op grondgebied van Merksem en Schoten

  2. Kmo-zone Merksem en Schoten

  3. park- en recreatiezone rond het fort van Merksem

  4. reserveringsstrook grote ring

  5. Merksem

  6. E19

  7. woonwijk “De List” (grondgebied van de gemeente Schoten)

  8. Bredabaan

 

 

De tweede goederenspoorontsluiting van de haven zal de reserveringszone doorsnijden.

 

 

 

 [image]

 

 

De open-ruimte-structuur vormt een lineaire buffer (corridor) voor de activiteiten langs de spoorlijn.

 

 

 

 [image]

 

 

De park & ride maakt een vlotte overstap vanuit Kapellen en Brasschaat van wagen op openbaar vervoer mogelijk. Door de ligging aan de rand van de reserveringszone blijft een gefaseerde ontwikkeling van de park & ride mogelijk.

 

Uit de verschillende conceptelementen blijkt dat de park & ride zich bevindt op de grens van de voorstad. Door op die plaats een overstap naar het openbaar vervoer aan te bieden, kan door afname van het aantal wagens richting Antwerpen een bijdrage geleverd worden aan de verbetering van de (verkeers)leefbaarheid van de Bredabaan en aan de bereikbaarheid van de stad.

 

De versterking van de open-ruimte-structuur betekent enerzijds een duidelijker begrenzing van de voorstad. Anderzijds sluit de groene invulling ervan aan bij het recreatieve gebeuren van de fortsite. Op die manier wordt een duidelijke begrenzing van de kmo’s mogelijk.

 

 

5.3 Conceptelementen niveau III: Het plangebied en zijn directe omgeving

 

Uitgangspunten

 

Conceptelementen

 

 [image]

 

 

 [image]

1. bewoning; 2. sportvelden; 3. reserveringszone/open-ruimte; 4. groenbuffer; 5. voetweg; 6. Bredabaan; 7. Fortsteenweg;

 

Inplanting van de keerlus en parking park & ride sluiten aan bij de lokale ruimtelijke en verkeersstructuur. De parking park & ride kan door de sportclubs buiten de piekmomenten gebruikt worden.

 

 

 

 

 

 

 [image]

 

 

Een ruime groencompensatie is onderdeel van de open-ruimte-structuur binnen de reserveringsstrook. Tevens worden de activiteiten van de site gebufferd ten opzichte van de spoorlijn.